Například společnost PAP z Trutnova má zájemců na post řidiče dostatek. Kvalitních lidí je ovšem mininimum. „Nabíráme mladé lidi. Podmínkou je vlastnit řidičský průkaz skupiny C. Ti nezkušení nejprve jezdí se zkušeným řidičem, po zapracování mu naše společnost umožní získat řidičský průkaz také na skupinu E,“ uvedl manažer firmy Daniel Šolc.

Řidiči firmy PAP jezdí do všech států Evropské unie. Sedmdesát procent tvoří Německo. „Převážíme zboží pro automobilový průmysl nebo strojírenství,“ konstatoval Daniel Šolc.

Další z mnoha spedičních firem je společnost Šmídl Žamberk. „Zaměstnanců je nedostatek, my stále sháníme nové řidiče. Řidič mezinárodní dopravy musí mít řidičák skupiny C a E a praxi alespoň tři roky. Lidé bez praxe u nás nejprve jezdí tuzemsko, po zapracování mohou vyjet i do zahraničí,“ sdělil ředitel dopravy Jiří Verner.

Proti velké konkurenci mezi spedičními firmami bojují majitelé různě, nejčastěji kvalitou a spolehlivostí, protože reklama je pro společnosti finančně náročná. Firma Šmídl zavedla nadstandardní služby, například speciální návěsy, které se dají roztahovat dle potřeby. Samotná údržba kamionu je také náročná.

„Před každou jízdou musí být kamion v perfektním stavu. V zahraničí jsou kontroly časté a nemůžeme si dovolit odstavit auto v zahraničí z důvodu špatného technického stavu. Samozřejmě vozy prochází pravidelnou garanční prohlídkou,“ poznamenal Jiří Verner.

Společnost jezdí do celé Evropské unii, hlavně do Itálie, Francie nebo Německa. Jejím velkým zákazníkem je Iveco, kterému převáží náhradní autobusové díly nebo rovnou celé části autobusů. Řidiči, kteří zůstávají přes víkend v zahraničí, mají ze zákona nárok na stravné. To činí zhruba 45 euro na den. Samotné společnosti stání kamionů mimo ČR přináší také výhody.