Pocítili to velcí i malý hráči na trhu. Potvrzuje to i prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza: „Více než rok trvající omezení obchodu přineslo změny. Tak jako byl náběh on-line prodejů na jaře loňského roku pozvolný, letos se e-shopy staly součástí života většiny z nás, a to i včetně konzervativnějších zákazníků. Ne všichni se ovšem do kamenných prodejen vrátili. Navzdory postupnému rozvolňování a zlepšování situace, a to i díky vyšší míře proočkovanosti populace, trend méně častých nákupů pokračuje.“

Mezi ty malé restaurace, které žijí z velké míry z rozvozu, patří například hradecká pizzerie La Casa de Pizza. Ta své trouby poprvé rozpálila krátce po první vlně koronaviru. A i dnes její řidiči najezdí denně na 200 kilometrů. Najít u stolu přímo v její restauraci zákazníka je i v době rozvolnění takřka svátek.

Manželé Jiřina a Jiří Studničkovi chovají hlemýždě jedlého kaviárového z Afriky ve venkovní ohradě ve Strážově i ve vnitřních prostorách v Bystřici nad Úhlavou. Připravují z nich různé výrobky. Nabízejí je i na trzích. Foto: Deník/Milan Kilián a archiv St
Práce na šnečí farmě: Největší piplačka? Vyřezat skalpelem jatýrka

„Otevřeli jsme loni 1. srpna a už v tu dobu jsme čekali, že přijde nová vlna nemoci. I proto jsme hned na začátku vsadili hlavně na rozvoz. A vyplatilo se nám to. A i když je nyní už nějaký ten pátek možnost navštívit restaurace, tak právě o službu, kdy dovezeme pizzu domů či do zaměstnání je stále velký zájem. Oproti pandemii se rozvoz zmenšil zhruba o 20 procent,“ nechal se slyšet spolumajitel pizzerie Vladislav Fedotov.

Spojení s velkým hráčem

Podle něj jeho podnik zachránilo i spojení s jedním z největších hráčů na trhu rozvozů – platformou Dáme jídlo. I ta nyní pozoruje „postcovidový syndrom“ kdy se na ni obracejí lidé v hojnějším počtu, než před pandemií. „Dáme jídlo roste dlouhodobě, a to meziročně o 40 až 50 %. Platilo to v předloňském roce i loni po rozvolnění. A stejné je to i letos,“ informoval ředitel marketingu a business inteligence Dáme jídlo Břetislav Stromko. Podle něj je hlavním důvodem trvale sílící poptávka zákazníků po online službách, jež jim dokážou šetřit čas. Větší zájem o dovážkové služby pociťuje i Rohlík.cz. „Zájem o nakupování potravin online je vyšší než před pandemií. A už nyní víme, že někteří, kteří začali nakupovat online v rámci pandemie, se do klasických kamenných obchodů už nevrátí,“ nastínila budoucí trendy mluvčí Rohlíku Denisa Morgensteinová.

Hotelům ve Špindlerově Mlýně schází na začátku prázdnin kuchaři.
Na horách chybí na začátku prázdnin kuchaři. Nestačí ani nabídky luxusních platů

Podle ní si v těchto dnech objednávají zboží i lidé přímo do dovolenkových destinací. A to i ingredience na grilovačky: „Nyní se v rámci letního období objednává především grilovací sortiment. Je vidět, že v posledních letech roste zájem o kvalitní maso pro domácí přípravu, především na steaky nebo burgery. Oproti květnu 2019 se zájem o tyhle kousky zpětinásobil. Fenomén domácí přípravy masa je znát a lidé si troufnou i na kousky, které běžně vyhledávali pouze v restauracích.“

Jídlo i nákup až do bytu

V poslední době je také trendem, že lidé na přivezené pochutiny z restaurací či nákupu z marketů nečekají před vchodem domu, ale nechají si jej přinést takřka až do své kuchyně. A to v kteroukoliv dobu. „Zákazníci mají nyní větší zájem o doručování snídaní, rozvoz dezertů a přes léto i zmrzlin,“ uvedl Břetislav Stromko.

Podle Denisy Morgensteinové není nyní výjimkou, že kurýři vynesou nákup klidně i do devátého patra v domě bez výtahu: „Naši kurýři dokážou jakýkoliv nákup dopravit až před dveře zákazníků. A to i do jakéhokoliv patra.“