Velké společnosti se porozhlížejí po ještě sofistikovanějších a důkladnějších způsobech, jak uchazeče „proklepnout“. Jak proniknout do psychiky člověka a otestovat jeho skryté předpoklady nebo naopak handicapy, o kterých možná sám ani nevěděl.
„Roste počet firem, které pro výběr vhodného kandidáta využívají testování uchazečů pomocí psychodiagnostických metod. Takové postupy – testy, dotazníky, rozhovory či simulace zátěžových situací – odkryjí komplexní osobnost uchazeče spolu se všemi negativními vlastnostmi a charakterovými rysy, které lze při pracovním interview snadno ukrýt za milý úsměv,“ řekl Tomáš Zdechovský z hradecké agentury Commservis, která se testovacími strategiemi firem zabývá.
Je kandidát týmový hráč? Nemá sklony k agresi? Dokáže zvládat stres? To je jen malá část otázek, na které je možné s pomocí psychodiagnostických testů odpovědět.
„Za čtvrthodinu klasického pohovoru se o uchazeči mnoho nedozvíte. S použitím psychodiagnostických metod jsem o lidech zjistil víc, než na co bych se bál zeptat. Občas byly některé záležitosti až za hranicí osobních věcí. Zjistíte hodnotový žebříček uchazečů, jejich pamět, emoční záležitosti, ambice i slabé stránky,“ řekl Tomáš Hoplíček ze společnosti HI Software Development, která působí i v našem regionu. Na psychodiagnostické testování si jeho firma najala vyškolené lektory. Za den a deset testovaných uchazečů zaplatila 20 tisíc korun. „Ale i tak se to vyplatilo,“ dodal Hoplíček.