Jestliže skutečně uděláte při odesílání platby po internetu chybu, nezbývá vám než doufat, že číslo účtu, které jste zadali, neexistuje. V takovém případě vám peníze budou vráceny na účet do několika pracovních dnů.

„Zadal jsem účet bez koncového trojčíslí. Tedy takový, který neexistuje. Peníze se mi na účet vrátily zhruba po týdnu. Potěšilo mě to, protože jinak by byla s reklamací kupa starostí,“ potvrdil zkušenost s překlepem Petr Sláma.

A skutečně. V případě, že by se pan Sláma překlepl a výsledkem jeho omylu bylo platné číslo účtu, čekal by ho reklamační maraton s nejistým výsledkem.

„Vždycky bude záležet při případných tahanicích o vrácení peněz hlavně na tom, zda je neoprávněný příjemce ochotný peníze vrátit,“ řekl Michal Prichoda z pardubické společnosti Eurofinancial CZ a dodal, že nejdůležitější je při zrušení chybné platby rychlost, s jakou na chybu přijdete.

Rozhodující je přitom tzv. datum splatnosti – den, kdy banka váš příkaz k úhradě započítává.

„V případě, že se vám povede odhalit nesoulad v adresátovi ještě před datem splatnosti, máte zpola vyhráno. Stačí zkontaktovat vaši banku a oznámit své pochybení s žádostí o storno,“ uvedl Michal Kebort ze Sdružení obrany spotřebitelů (SOS).

Jestliže se vám nepodaří napravit omyl před splatností, pak se můžete dostat do problémů. A případná náprava končívá i soudním sporem.

Jak postupovat? V první řadě se obrátit na vaši banku, která vám pomůže při prvním kontaktování chybného příjemce. Samotný problém za vás však nevyřeší.

„Pokud se s námi dotyčná osoba odmítne dohodnout o navrácení částky, zbývá jediná možnost. Tou je občanskoprávní soudní spor na základě žaloby pro bezdůvodné obohacení,“ dodal Michal Kebort. A vyplatí se to? Záleží na finanční výši utrpěné újmy a na osobním posouzení celé situace.