Na internetu je nepřeberné množství obchodů, někteří prodejci jsou poctiví, ale najdou se i ti druzí. Proto bychom si měli dávat velký pozor, než si něco objednáme. Nejdříve bychom měli zjistit, zda je na stránkách prodejce uvedena nejen internetová adresa, ale také místo bydliště, sídlo a název firmy.

„Stávají se totiž případy, že vrátíme zboží bez udání důvodu, ale na vrácení peněz již čekáme marně. Jestliže v takovém případě známe pouze internetovou adresu prodejce, nevypátránámho ani policie,“ řekl Josef Černý ze Sdružení obrany spotřebitelů (SOS).

Někteří prodejci mívají na svých stránkách uvedeny různé podezřelé obchodní podmínky, které většinou odporují zákonu, například, že přijímají zpět pouze nerozbalené zboží, nebo že při vrácení zboží bez udání důvodu účtují stornopoplatky.

„U těchto prodejců doporučuji zboží neobjednávat, protože by se mohly vyskytnout problémy při dalším jednání,“ informoval Josef Černý.

Nekompletní dodávka

Podle Josefa Černého je častým případem nekompletní dodávka, například chybějící český návod k použití. Pokud prodejci zavoláme nebo pošleme email, odpovědí bývá slib, že chybějící věc dodá. Problém je v tom, že dodávka trvá čtrnáct dní, což je lhůta, kdy výrobek můžeme vrátit bez udání důvodu.

Jakmile nám prodejce svými sliby tuto šanci znemožní, většinou s námi přestane komunikovat. „Rada proto zní - pokud obdržíte nekompletní dodávku, nedejte na sliby a zboží do 14 dnů bez udání důvodů vraťte!“ informuje Josef Černý.

Někteří prodejci odmítají vzít zpět zboží, které bylo sice objednáno přes internet, ale bylo převzato osobně v některé prodejně. „Nemají pravdu, protože záleží na tom, jakým způsobem byla uzavřena kupní smlouva, nikoliv jakým způsobem bylo zboží spotřebitelem převzato.

Proto je nutné připomenout, že i když se stále mluví o objednávání přes internet, naprosto stejné podmínky platí při objednávce prostřednictvím katalogu, telefonu, faxu nebo televize,“ dodává Josef Černý.