Jednou ze společností, která zvyšuje stavy, je brněnská pobočka Honeywellu. „Do nového centra pro výzkum a vývoj hledáme osm desítek špičkových inženýrů,“ sdělila mluvčí firmy Zekie Dennehy. Dalších sto lidí získá práci v boskovické Minervě, která vyrábí šicí stroje. „Získali jsme více zakázek, takže potřebujeme víc zaměstnanců,“ vysvětlil předseda představenstva Minervy Boskovice František Hrda.

Nové pracovní příležitosti se rýsují i v Ráječku na Blanensku. Závod Celestica tam v lednu přebrala firma Tyco. „V druhé polovině roku počítáme s rozjezdem nové výroby, ale ještě přesně nevíme, kolik přijmeme nových lidí,“ uvedl generální ředitel firmy Tyco Antonín Kala.

Příští pátek ubude nezaměstnaných i ve Velkých Pavlovicích na Břeclavsku. Dánská firma Berendsen tam otevře půjčovnu a prádelnu oděvů. „Už máme potřebných patnáct lidí, jsou převážně z Pavlovic,“ uvedl ředitel firmy Tomáš Střelský.

Obnova a rozšíření

S výjimkou Brna vzniká většina nových pracovních míst rozšiřováním stávajících firem. „Za posledních pět let u nás nevznikl jediný nový podnik,“ zdůraznil ředitel hodonínského úřadu práce Vladimír Šťáva. Dodal, že regionu výrazně pomohlo obnovení výroby v rohatecké čokoládovně Maryša. „Převzala ji společnost Candy plus a v létě roku 2004 přijala dvě stovky nových lidí,“ dodal Šťáva.

Novou práci našli v posledních pěti letech i Vyškované. „Loni bylo nezaměstnaných o 650 lidí méně než před šesti lety,“ uvedl Josef Bürger z vyškovského úřadu práce. Upozornil, že toto číslo vychází z analýz firem, které mají více než dvě stě zaměstnanců.

V Brně se v uplynulých letech na vzniku nových pracovních míst podílely hlavně firmy z průmyslové zóny Černovická terasa, které zaměstnaly tisíce lidí. Především Daikin, Honeywell nebo Qisda.

V Brně nové firmy

V krajském městě nabírala i společnost IBM Global Services. „Ta nepřestala přijímat ani loni. Je to proto, že oblasti informačních technologií se krize příliš nedotkla,“ sdělila mluvčí brněnského úřadu práce Ivana Ondráková.
Nová místa vznikají také v oblasti sociálních služeb a ve zdravotnictví, zájem je o obchodní zástupce, odborníky v IT, prodavače, zámečníky, řidiče nákladních automobilů a zedníky.

Tím, kdo jihomoravanům pomáhá nejvíce, je však agentura CzechInvest, která se stará o příliv zahraničních investorů do regionu. „Za posledních pět let jsme zajistili pro jižní Moravu 912 projektů, které přinesly sedmnáct tisíc nových pracovních míst,“ uvedla mluvčí agentury Lucie Kocourková.

Brno má titul Město budoucnosti

City of the Future neboli Město budoucnosti. To je titul, který Brno předevčírem získalo na mezinárodním veletrhu nemovitostí a investičních příležitostí MIPIM ve francouzském městě Cannes. „Soutěžilo se ve schopnosti přilákat investory a my jsme se prosadili v konkurenci mnoha evropských měst,“ uvedla zástupkyně brněnské výpravy Kamila Čadková.

Právě lákání investorů je hlavním úkolem brněnské i jihomoravské výpravy, která se z Cannes vrátí zítra. Kraj na veletrhu propaguje například projekt Mezinárodního centra klinického výzkumu ICRC nebo Lázeňskou zónu Lednice.

Brno prezentuje své velké projekty, například přestavbu kasáren ve Slatině, Janáčkovo kulturní centrum nebo Europoint Brno – železniční uzel a Jižní centrum. „Myslím, že má cenu na veletrhu nabízet i nejisté projekty. Ať už Europoint dopadne jakkoliv, pozemky dotčené touto přestavbou jsou pro investory velmi zajímavé,“ informoval ekonom Jan Hladík z Regionální rozvojové agentury jižní Moravy.

S uzavřenými smlouvami se však jihomoravská výprava z Franice nevrátí. „Na tomto veletrhu se nikdy neuzavírají přímé dohody. Investoři se spíše ptají na podrobnosti a domlouvají si schůzky přímo v Brně nebo jinde v regionu. Chtějí si daná místa prohlédnout na vlastní oči,“ vysvětlil brněnský primátor Roman Onderka.

Dodal, že o projekty z jižní Moravy zájem je. „Když jsem přišel na stánek, kde se Brno prezentuje, rozhodně tam nebylo prázdno. Shrnout naše úspěchy však můžeme až po návratu,“ řekl Onderka.

close zoom_in Brněnský ekonom Ondřej Moravanský o nových pracovních místech v kraji tvrdí:

Na optimismus je ještě dost času

ROZHOVOR – Přestože nezaměstnanost pořád stoupá, na jižní Moravě každý měsíc přibývá nových pracovních míst. „Není jich ale mnoho, takže o konci krize se zatím rozhodně mluvit nedá. Jedna vlaštovka jaro ještě nedělá,“ říká brněnský ekonom Ondřej Moravanský.

Jak je možné, že firmy i navzdory krizi vytváří nová pracovní místa?
Hospodářská krize nemusí nutně znamenat, že se nedaří všem. Některé společnosti získaly zajímavé zakázky, jiné nabírají nové lidi v rámci svého dlouhodobého plánu. Příští měsíce navíc přinesou ještě další nová volná místa v podobě sezonních prací.

Má jižní Morava na trhu práce nějakou výhodu oproti jiným krajům?

Díky univerzitám je tu dostupná kvalitní pracovní síla, v krizi navíc ne za přemrštěné platy.

To se zaměstnavatelům určitě líbí.

Jistě, ale mezi nezaměstnanými jsou odborníci v menšině. Když už se propouští, většinou o práci přijdou lidé z nižších nebo nekvalifikovaných pozic.

Jak to, že některé firmy, jako třeba Honeywell, neomezují ani teď investice do vývoje?
Je součástí jejich dlouhodobé strategie. Kvalitní produkty spojené s vývojem jsou totiž vždy pro firmu konkurenční výhodou.

Skutečně nová místa neznamenají konec krize?

To, že firmy nabírají, je samozřejmě příznakem zlepšující se ekonomiky. Ale reálným oživením bych to nenazýval. Trh práce bývá vždy opožděný za ekonomikou.

TEREZA BARTOŠÍKOVÁ
ZPRAVODAJOVÉ ROVNOSTI