Žně pokročily. Rolníci už mají sklizený ozimý ječmen a řepku. „Přes víkend jsme výrazně pokročili také v sečení ozimých pšenic a ječmene jarního,“ sdělil ředitel Agrární komory ve Svitavách Josef Gracias. Kombajny už vjely také do žita. Pokud bude počasí alespoň trochu přát, mohly by žně na Litomyšlsku a Moravskotřebovsku skončit tento týden. Ve výše položených částech svitavského okresu, na Poličsku a Bystersku, potrvají ještě zhruba deset až čtrnáct dní. S výnosy jsou zemědělci spokojeni. „Z hektaru máme kolem pěti tun, a to jsme ještě na začátku sklizně neočekávali,“ přiznává Josef Gracias. Rolníci se obávali vlivu nepříznivého jarního počasí na kvalitu i výnosy. Obilí zatím ale neprodávají. „Nabízené ceny jsou nízké, nepokrývají ani náklady na výrobu,“ podotýká ředitel.

Sklizeň je v plném proudu i v Dolním Újezdu u Litomyšle. „Spustili jsme ve zkušebním provozu posklizňovou linku. Navážíme do ní letošní řepku a obiloviny,“ uvedl předseda družstva Václav Klejch.

V areálu postavili celkem deset sil, kde uskladní asi dvanáct tisíc tun obilí. Náklady na stavbu posklizňové linky dosáhly šedesáti milionů korun.

(ik, ap)


Pardubicko - Výnosy pšenice zklamaly, řepka zase naopak


Žně na Pardubicku jsou u konce. Většina pěstitelů obilí má již letošní úrodu „pod střechou“. Přesto se ještě s kombajny někdy potkat můžeme. Jedná se zejména o oblasti se zamokřenými poli.

Podle sdělení krajské Agentury pro zemědělství a venkov byla hlavní pěstitelskou komoditou pšenice a řepka olejka. Její úroda byla letos velice slušná, naopak výnosy pšenice pěstitele zklamaly. Hodně jí totiž zaschlo, a proto je k použití jen jako krmná.

Technika vadí zejména řidičům


Jakmile nastane doba žní, stanou se každoročně zemědělci, respektive řidiči kombajnů či nákladních automobilů svážejících úrodu do skladů, terčem slovních útoků ostatních řidičů. Důvod je prostý. Těžká zemědělská technika prostě zdržuje provoz. „Každý den jezdím do práce do Pardubic a v poslední době jezdím často stylem vyhlídkové jízdy. Obvykle mi cesta trvá patnáct minut, teď´ se stává, že jedu i více jak půl hodiny,“ stěžuje si mladá řidička ze Srchu. „Jakmile potkám náklaďák s obilím, vím, že je konec rychlejší jízdy. Tato auta při dnešním provozu prostě nejdou předjet,“ postěžovala si řidička s tím, že ale žádné řešení nevidí. „Musíme s tím počítat. Je to vlastně jednou ročně a ve stejnou dobu, takže se na to můžeme připravit. Ostatně, zadostiučiněním nám může být chutný chléb,“ zakončila řidička.

Lukáš Peška