Jiří Zajíček žije v ústraní od lidí, na chalupě na rozhraní okresů Svitavy a Ústí nad Orlicí. S civilizací ho spojuje pouze internet. A na něm postavil Jiří svůj současný život.

Každý den usedá k počítači na několik hodin a prohledává na internetu inzertní servery a rubriky. Výsledkem je spousta tipů na nákup levného zboží. Jednou týdně pak objede vybrané inzerenty a odkoupí od nich nabízené věci. Následující týden se s nimi vydává do Prahy.

„Mám zde kontakty na řadu obchodníků, kteří mnou dovezené předměty dokážou poměrně výhodně prodat. Pokud například seženu přes internet starý fotoaparát za osm set korun, v hlavním městě za něho dostanu jednou tolik,“ prozrazuje systém svého výdělku Jiří Zajíček.

Požadují „svůj "známý“ výrobek

Fenoménem doby se staly reklamní letáky velkých obchodních řetězců. Zejména starší lidé podle nich doslova organizují svůj život. „Na nákupy jezdíme podle toho, kdy začínají v obchodech nové akce. Za jeden den objedeme tři až čtyři supermarkety,“ popisují styl svých nákupů manželé Divišovi ze Svitav.

Podobně nakupují také Ludmila a Břetislav Eliášovi z malé vesnice u Litomyšle. Na nákupy se vydávají pravidelně ve čtvrtek ráno, kdy vstupuje v jednom z litomyšlských supermarketů v platnost nový akční leták. „Celý týden vybíráme z došlých letáků, nakupujeme výhradně podle toho, co je momentálně levnější. Jedině tak je možné ušetřit,“ podotýkají důchodci Eliášovi.

Podle sociologa Pavla Vavrouška nás ovšem nejvíce ovlivňuje televizní reklama. „Už tříleté dítě si dnes dokáže zapamatovat motiv z reklamy, kterou například vidí před večerníčkem, a potom po rodičích požaduje „svůj známý“ výrobek,“ tvrdí sociolog.

Reklamě ale podléhají hlavně dospělí. A mnohdy si to ani neuvědomují. „Platí to například při výběru zubní pasty nebo pracího prášku. V obchodě se jim při výběru vybaví úryvek z reklamy, kterou někde zaregistrovali a zaujala je, a potom sáhnou právě po onom výrobku,“ dodává Vavroušek.

Kartářka: Recept na šťastný život

Rozporuplné pocity musí mít lidé při čtení novinové inzerce. Stránky novin dnes plní především rubriky pro sběratele všeho možného i nemožného. V posledních měsících se i v seriózních novinách stala hitem sexuální a astrologická inzerce.

Léčitelka Mona tak například za šedesát šest korun za minutu nabízí vyřešení sexuálních potíží. Kartářka Marta za stejnou cenu nabízí recept na šťastný život. Osmdesát korun za minutu zaplatíte, pokud zavoláte některé sexuchtivé dívce, která „touží“ právě po vás.

„Různé formy reklamy na nás útočí doslova ze všech stran a zachovat si zdravý rozum začíná být stále těžší. Školy by měly uvažovat o zavedení předmětu, v němž by se vyučovalo, jak nepodléhat reklamnímu masírování našich mozků,“ dodává poněkud skepticky sociolog Vavroušek.

Glosa k tématu: svitavsky.denik.cz/glosa