Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na nákupy jezdí lidé podle slev, nebo šetří na internetu

Svitavsko - Reklama a inzerce jsou dnes téměř všudypřítomné. Neobejde se bez nich vysílání. Ovlivňují životy lidí takéve svitavském okrese.

22.3.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Ondřej Surý

Jiří Zajíček žije v ústraní od lidí, na chalupě na rozhraní okresů Svitavy a Ústí nad Orlicí. S civilizací ho spojuje pouze internet. A na něm postavil Jiří svůj současný život.

Každý den usedá k počítači na několik hodin a prohledává na internetu inzertní servery a rubriky. Výsledkem je spousta tipů na nákup levného zboží. Jednou týdně pak objede vybrané inzerenty a odkoupí od nich nabízené věci. Následující týden se s nimi vydává do Prahy.

„Mám zde kontakty na řadu obchodníků, kteří mnou dovezené předměty dokážou poměrně výhodně prodat. Pokud například seženu přes internet starý fotoaparát za osm set korun, v hlavním městě za něho dostanu jednou tolik,“ prozrazuje systém svého výdělku Jiří Zajíček.

Požadují „svůj "známý“ výrobek

Fenoménem doby se staly reklamní letáky velkých obchodních řetězců. Zejména starší lidé podle nich doslova organizují svůj život. „Na nákupy jezdíme podle toho, kdy začínají v obchodech nové akce. Za jeden den objedeme tři až čtyři supermarkety,“ popisují styl svých nákupů manželé Divišovi ze Svitav.

Podobně nakupují také Ludmila a Břetislav Eliášovi z malé vesnice u Litomyšle. Na nákupy se vydávají pravidelně ve čtvrtek ráno, kdy vstupuje v jednom z litomyšlských supermarketů v platnost nový akční leták. „Celý týden vybíráme z došlých letáků, nakupujeme výhradně podle toho, co je momentálně levnější. Jedině tak je možné ušetřit,“ podotýkají důchodci Eliášovi.

Podle sociologa Pavla Vavrouška nás ovšem nejvíce ovlivňuje televizní reklama. „Už tříleté dítě si dnes dokáže zapamatovat motiv z reklamy, kterou například vidí před večerníčkem, a potom po rodičích požaduje „svůj známý“ výrobek,“ tvrdí sociolog.

Reklamě ale podléhají hlavně dospělí. A mnohdy si to ani neuvědomují. „Platí to například při výběru zubní pasty nebo pracího prášku. V obchodě se jim při výběru vybaví úryvek z reklamy, kterou někde zaregistrovali a zaujala je, a potom sáhnou právě po onom výrobku,“ dodává Vavroušek.

Kartářka: Recept na šťastný život

Rozporuplné pocity musí mít lidé při čtení novinové inzerce. Stránky novin dnes plní především rubriky pro sběratele všeho možného i nemožného. V posledních měsících se i v seriózních novinách stala hitem sexuální a astrologická inzerce.

Léčitelka Mona tak například za šedesát šest korun za minutu nabízí vyřešení sexuálních potíží. Kartářka Marta za stejnou cenu nabízí recept na šťastný život. Osmdesát korun za minutu zaplatíte, pokud zavoláte některé sexuchtivé dívce, která „touží“ právě po vás.

„Různé formy reklamy na nás útočí doslova ze všech stran a zachovat si zdravý rozum začíná být stále těžší. Školy by měly uvažovat o zavedení předmětu, v němž by se vyučovalo, jak nepodléhat reklamnímu masírování našich mozků,“ dodává poněkud skepticky sociolog Vavroušek.

Glosa k tématu: svitavsky.denik.cz/glosa

22.3.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Z utkání HC Litomyšl vs. BK Havlíčkův Brod B.
10

Litomyšl se dočkala první výhry. Odnesl to Havlíčkův Brod

Moravskotřebovský bazén čekají opravy. Vyžádají si investici okolo čtyřiceti milionů korun.
2

Kvůli bezpečnosti uzavřou bazén

Ani krávy se na Svitavy nevydržely koukat...

Svitavy /OHLASY/ – „Jsem rád, že jsme potvrdili vítězství z předchozího kola,“ liboval si po vítězství v Lanškrouně trenér Poličky, která pozvolna stoupá tabulkou krajského přeboru.

Řidič ujel od místa nehody

Kamenec u Poličky – Svědci by mohli pomoci vyřešit nehodu, která se stala na začátku měsíce na silnici I/43 v blízkosti odbočky na Borovou.

Uklidnili se a derby bylo jejich

Svitavy /KOOPERATIVA NBL/ – Zvláštní, atypický zápas. Nízké skóre, úspěšnost střelby na obou stranách nevýrazná, trojky skoro neexistovaly (2:2). Přesto přineslo první východočeské derby sezony napínavou podívanou do samotného závěru.

Padaly góly, stejně tak i červené karty

Svitavy /III. TŘÍDA/ – Povinnost splněna. Vedoucí Březová podle očekávání doma v pohodě přehrála poslední Koclířov, tady se zaváhání skutečně čekat nedalo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení