V Chrudimi, která byla ještě v úterý ve východních Čechách nejvážnějším adeptem na stavbu ustavičně slibovaného obchvatu, zavládla vlna rozhořčení. Nejsou peníze, pro příští rok zbyly jen na modernizaci a rozšíření průtahu kolem pardubického Parama.

Tak v úterý rozhodla vláda na základě koncepce ministra dopravy Pavla Dobeše.

„Co se na to dá říct? Použil jsem všechny praktiky lobbingu. Dobeš termín na schůzku neměl, Kalousek ano, ale jen mi řekl, že priority si určuje samo ministerstvo dopravy,“ rozčílil se starosta Chrudimě Petr Řezníček.

A zdůraznil, že Paramo bez obchvatu Chrudimě nemá význam. Připomněl rovněž červencovou tragickou nehodu u Parama, kdy zemřeli tři lidé. „Nevěděl jsem, že mám rovněž sehnat všechny úmrtní listy z Chrudimi na křižovatce u Bídy a na výpadovce u Medlešic… Dobešova koncepce není koncepce, ráno je to takhle, odpoledne zase jinak a další změna přijde večer!“

V nespolehlivosti proměnlivých ministerských koncepcí se ale skrývá jiskřička naděje, že by se peníze přece jen mohly ještě najít.

„Ty seznamy se mění každých čtrnáct dní a ke mně ještě nedoputovaly. Takže uvidíme. Naděje umírá poslední,“ řekl chrudimský poslanec Jan Čechlovský.

Šance na dodatečné propasírování obchvatu do plánů na příští rok bude ještě při projednávání rozpočtu ve sněmovně. Nikoliv ovšem při dříve populárním „porcování medvěda“, ale spíše přesouváním položek mezi resorty a jednotlivými kapitolami.

Suchou nit nenechal na ministerských úřednících především pardubický hejtman Radko Martínek. Ad acta se totiž odkládá i výstavba R35 z Opatovic nad Labem na Olomouc, která by ulevila ucpanému Vysokému Mýtu, Litomyšli, ale také Hradci.

„Vláda jen potvrdila, co činí. Je to zločin nejen na obyvatelích Chrudimi a východní části kraje, odklad staveb podváže ekonomický rozvoj celé země a v důsledku to vyjde dráž, než kdyby se obě nutné silnice začaly stavět hned. Hlavně že máme zmocněnce, kteří jsou zmocnění jen k tomu, aby řekli, že se něco nebude stavět,“ rozohnil se hejtman Martínek.

Obchvat Chrudimě má stát 2,1 miliardy bez DPH. Zatím bylo uvolněno jen 45 milionů na záchranný archeologický výzkum, v příštím roce to bude dalších asi 33 milionů.

Zato schválená křižovatka u Parama vyjde levněji, na necelých 800 milionů. Zkrátka přišla v celém Česku řada potřebných staveb, například i oprava D1.