Bojí se zejména nárůstu administrativy a finančních nákladů. Podle pracovníků Finančního úřadu pro Královéhradecký kraj však mnoho podnikatelů znepokojují informace, které jsou buď zcela mylné nebo zkreslené.

„Řada lidí si myslí, že si kvůli tomu bude muset pořídit registrační pokladny. Ale to je omyl, protože elektronickou evidenci tržeb zvládne i chytrý telefon," řekla včera novinářům mluvčí krajského finančního úřadu Romana Barešová. Podnikatelé si v souvislosti se zavedením elektronické evidence tržeb navíc budou moci odečíst z daní pět tisíc korun, aby se jim tak kompenzovaly zvýšené náklady.

Podle Romany Barešové si také mnoho lidé myslí, že zákazníci budou povinni brát si u pokladny účtenky, jinak jim hrozí pokuta. „Není to pravda. Tento systém se nezaměřuje na kontrolu zákazníků," uvedla.

Pracovníci hradeckého finančního úřadu by chtěli během letošního roku prostřednictvím médií podnikatele se systémem povinné elektronické evidence tržeb seznámit, aby jim ulehčili její zavedení.

V první fázi by se tato povinnost měla týkat restaurací, hotelů a stravovacích zařízení. Měla by začít platit 1. ledna příštího roku, ministr financí Andrej Babiš však včera připustil, že zavedení systému se možná o pár měsíců zpozdí.

Do systému by mělo být postupně zařazeno 300 tisíc živnostníků, neměl by se týkat drobných řemeslníků a zřejmě ani občasných prodejců na trzích.

Česko při zavádění povinné elektronické evidence tržeb může vycházet ze zkušeností jiných států a poučit se z jejich chyb. „Chceme se například vyvarovat příliš tvrdých sankcí. Například v Chorvatsku musel obchodník kvůli nevydané stvrzence za zmrzlinu strávit až dva dny ve vězení," podotkla Romana Barešová.