Ekonomická krize se podepsala na klesajícím počtu turistů, kteří přijíždějí do regionu.
Týká se to především zahraničních návštěvníků, kteří by zdejším obchodníkům a hoteliérům přinesli nejvíce peněz. Jen v Pardubickém kraji klesl za poslední dva roky počet turistů ze zahraničí o deset procent. V Královéhradeckém kraji je propad asi šestiprocentní.

Ještě výraznějšímu poklesu zabránilo až letošní třetí čtvrtletí, kdy za pěmětihodnostmi regionu přijelo cizinců naopak víc než vloni.
„Klíčovou bolestí je fakt, že se většina turistů koncentruje dlouhodobě pouze do Prahy, jelikož české regiony nejsou schopné nabídnout skutečně atraktivní západní standart služeb a společensko - kulturního vyžití,“ řekl Tomio Okamura, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. „Takovou koncentraci turistů pouze do hlavního města nemá skutečně žádná západní země.“

Nejnavštěvovanějším regionem byla ve 3. čtvrtletí skutečně suverénně Praha s téměř 1,5 milionu hostů, za ní následovaly Jihočeský a Jihomoravský kraj. Královéhradecký kraj, kde největším lákadlem turistů jsou tradičně Krkonoše, skončil v návštěvnosti na čtvrtém místě. V zimních čtvrtletích bývá Hradecký kraj díky horám po Praze druhým nejnavštěvovanějším. Naopak do Pardubického kraje zavítá společně s Vysočinou turistů suverénně nejméně.

„Místo solventních západních turistů, kteří k nám již často nechtějí přijet na opakované návštěvy a dlouhodobě ubývají, přibývá mnohem méně solventních východoevropských turistů,“ dodal Okamura.

Do první trojky národností navštěvujících naši republiku se tak za Němce a Rusy propracovali podle Okamury například Poláci a vytlačili tradiční Brity či Italy.

(kim)