Dostavba posledních tří kilometrů dálnice D11 před Hradcem Králové, nad jejíž nutností panují po otevření opatovické křižovatky otazníky, má po včerejšku zelenou. Zato osud mnohem potřebnějších obchvatů ucpaných Pardubic, Chrudimi, Vysokého Mýta či Náchoda stále visí ve hvězdách.

Vyplývá to z včerejšího prohlášení ministra dopravy Pavla Dobeše. Dostavbu D11 pokládá příští rok přes nedostatek peněz na investice ve svém resortu za prioritní stavbu.

A to přesto, že podle vyjádření sestry farmářky Ludmily Havránkové, jíž patří sporné pozemky pod chybějícím úsekem D11, nebyla se státem v červnu dohodnutá směna doposud provedena.

To však Dobeše neodradilo od velkorysého slibu obyvatelům Hradce Králové po svém včerejším setkání s prezidentem Klausem. Ředitelství silnic a dálnic bude moci příští rok podle něj zahájit dostavbu D11 díky chystanému zvýšení rozpočtu fondu dopravy o čtyři miliardy korun. Na něm se minulý týden dohodla vláda.

„Navýšení rozpočtu umožní v příštím roce financovat zásadní naplánované stavby. To je pro rok 2012 dobrá zpráva,“ uvedl Dobeš, ovšem už bez dalších podrobností.

Dobešovo oznámení o zahájení prací na D11 přivítal Královéhradecký kraj. „Je to pro nás skvělá zpráva,“ uvedl hejtman Lubomír Franc.

„Dotažení této komunikace do krajského města pro nás bylo prioritou a je důležité pro další rozvoj celého regionu. Kraj se k problému dostavby dálnice D11 stavěl aktivně a jsem rád, že naše jednání s ministerstvem dopravy byla úspěšná. Nadále budeme usilovat o to, aby výstavba dálnice D11 pokračovala i na Jaroměř a k polským hranicím,“ dodal.

Nadšení politiků a úředníků však vůbec nesdílí Jaroslava Štrosová, sestra farmářky Ludmily Havránkové, která se o potřebné pozemky pod trasou D11 dlouhých 16 let přela. Podle Štrosové je od podpisu dohody ticho po pěšině a pozemky stále nebyly převedeny.

Nadšení nad chystanou dostavbou D11 navíc nijak netěší jiná města ve východních Čechách, která by obchvaty potřebovala mnohem víc než Hradec už druhý plánovaný čtyřpruh na Prahu.

Výměnou za D11 totiž hrozí odklad přestavby ucpaného průtahu Pardubicemi u Parama na čtyřpruh či projektu obchvatu Chrudimě. Zachránit je může už jen licitování ministrů na dnešním jednání vlády. Stát zatím uvolnil jen 45 milionů na záchranný archeologický výzkum v trase chrudimského obchvatu. Hrozí tak, že po skončení vykopávek bude rozryté pole před Chrudimí na několik let zakonzervováno.

„Jasno o těchto stavbách bude v úterý, kdy ministr představí na jednání vlády svou koncepci investic do dopravní infrastrukury,“ řekl Deníku Dobešův mluvčí.

Chce to však zachovat chladnou hlavu. A to i ve věci včera slíbené dostavby D11. Podobných i zcela opačných proklamací letos z ministerstva dopravy totiž zaznělo už několik.

Například ještě na počátku srpna se zdálo, že křižovatka u Parama má šanci, podle tehdejších slov Dobeše se mělo příští rok začít stavět. Po pár dnech, 8. srpna, už ale bylo podle jeho mluvčího všechno jinak…

(kim, čtk)

Sestra Havránkové: O směně parcel s námi stále nikdo nejednal

Ministři a státní úředníci z Prahy už léta ohledně dostavby D11 slibují nereálné a vzpurná farmářka Ludmila Havránková tak každý rok na podzim svá pole vždy znovu osívá. Opravdu vloni naposledy?

Letos v červnu se sice stát s farmářkou konečně dohodl, jenže ta od té doby nezvedá telefon, její jindy ochotný právník začal být podezřele skoupý na slovo a korunu pochybnostem včera nasadila sestra Havránkové Jaroslava Štrosová. Společně vlastní jeden z pozemků, který silničáři k dostavbě dálnice potřebují.

„Teď jsem o tom slibu ministra Dobeše slyšela v rádiu. Ale vůbec to nechápu. Nikdo nic nevíme, naše pozemky stále nejsou převedené, a pochybuji rovněž, že silničáři mají udělanou novou projektovou dokumentaci. Je to skutečně zvláštní, s námi už několik měsíců nikdo o ničem nejednal,“ řekla včera Štrosová.

A jak dodala, domnívá se, že stát ani nemá u Pozemkového fondu sehnané parcely na dohodnutou směnu.

Sama Havránková telefon už od podpisu dohody nezvedá. A její advokát Pavel Černohous? „Mám pokyn se v této záležitosti k ničemu nevyjadřovat,“ omluvil se a zavěsil.

Státní úředníci však žádné obavy poté, co se jim podařilo vyhádat na ministru Kalouskovi čtyři miliardy navíc, nepřipouštějí. Převod parcel prý probíhá podle plánu. Na dostavbu D11 včetně velké křižovatky v hradeckých Kuklenách je potřeba miliarda a půl. Donedávna neměli ani tu.

V 16 let trvajícím rámusu kolem dostavby tří kilometrů D11 přes pozemky Havránkové se přitom ztrácí jeden „drobný“ detail. Už vůbec totiž není tak potřebná. Stačilo, aby silničáři v listopadu 2009 otevřeli první dvě patra obří opatovické křižovatky se čtyřpruhovým napojením na D11. Tranzit začal proudit do Hradce tímto směrem, od jihu. Plného komfortu se tu řidiči dočkají snad už příští rok, kdy silničáři otevřou poslední úsek čtyřpruhové přeložky dosavadní státovky mezi Pardubicemi a Hradcem.

A navíc: panují pochybnosti i o potřebnosti pokračování D11 do Polska. Hustota provozu na stávající státovce totiž vekokokapacitní náhradu nijak nepotřebuje. Mnohem více by obyvatelé Náchoda a Jaroměře, kudy tranzit směřuje nyní, uvítali léta slibovanou realizaci obchvatů.

Podle červnové dohody státu s Havránkovou má farmářka za 11 hektarů polí dostat 90 milionů korun. Farmářka si má zakoupit pole někde jinde a směnit je s Pozemkovým fondem za ty, na kterých se spolu dohodli jako na náhradních. Cenový rozdíl má poté fondu doplatit.

KAMIL DUBSKÝ