Stává se vám,  že má váš vlak zpoždění? Jezdíte vlaky, kde jste zodpovědní za své odbavení, tedy pomocí tzv. specifického způsobu odbavení cestujících? Pokud jste odpověděli dvakrát ano, tak vám gratulujeme. Nasedli jste do vlaku, který vás sveze zadarmo.   A není to vtip.

Na vlastní oči…

Přesvědčil se o tom i redaktor Deníku Radek Latislav. Šťastní mohli být všichni cestující, kteří jeli minulý týden osobním vlakem Os 15343 z Pusté Kamenice do Svitav. Redaktor Deníku byl navíc svědkem neobvyklého jednání strojvedoucího, který na dotaz svého počínání nechtěl uvést své jméno. „Cestuji na Moravu poměrně často, ale s touto praxí jsem se ve vlacích Českých drah ještě nesetkal,“ říká  Radek  Latislav.

Podle Českých drah nejde o nic neobvyklého. „Pokud překročí zpoždění vlaku pět minut, je přednostně věnována pozornost krácení jízdní doby s cílem eliminovat zpoždění vlaku a zajistit přestup ve Svitavách na přípojný vlak. Přestupní čas je zde pět minut,“ sdělil Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení Českých drah. Zaměstnanci drah tak cestujícím přejí. Podle slov našeho redaktora přijel vlak do Pusté Kamenice asi s pětiminutovým zpožděním. Strojvedoucí prý odkazoval cestující na automat, který však nefungoval. O nefungujících automatech na jízdenky vás Deník již informoval.

A jaký byl důvod, že strojvedoucí jízdenky neprodával ani v dalších zastávkách? Z vyprávění Radka Latislava vyplývá, že strojvedoucí neměl na transakci jednoduše čas. „Před odjezdem vlaku mi sdělil, že na prodej jízdenky je průvodčí a že on má zpoždění,“ vysvětluje Latislav. Většina cestujících na trati 261 však ví, že průvodčí zde nejsou nasazováni již několik let. České dráhy však postup svého zaměstnance hájí. „Strojvedoucí tedy postupoval správně a snažil se minimalizovat zdržení vlaku a věnoval se zajištění přestupních vazeb tak,  aby cestujícím neujel přípojný vlak a nevznikla jim komplikace na cestě,“ podotkl k záležitosti Petr Šťáhlavský.

Jen pár korun

Strojvedoucí, jenž má takříkajíc odpovědnost za celý vlak, nemůže prostě občas stíhat všechno. Cestující tak jezdí zadarmo. Podle Českých drah není vliv na tržby v tomto případě nijak velký. Počty cestujících se u tohoto spoje ve stanicích Pustá Kamenice a Borová u Poličky pohybují kolem dvou až pěti osob. „Navíc i tito cestující mohou využívat různé jízdenky typu traťových, zpátečních,“ dodává  Petr  Šťáhlavský.

(lar)

Stalo se vám na této trati nebo jinde něco podobného? Napište nám svoji zkušenost: iveta.nadvornikova@denik.cz