Předchozí
1 z 6
Další

Roman Marko

Předkolo: Dekstone Tuři vs. Sluneta.Roman Marko (v bílém).Zdroj: František Renza

Není mnoho výraznějších postav pohybujících se na sportovních kolbištích v regionu než tento basketbalista. Za dobu svého působení v týmu Turů v Kooperativa NBL se zařadil mezi top hráče české nejvyšší soutěže a výrazně se podílel na největších úspěších svitavského klubu, mimo jiné postupu do semifinále play off či vpravdě historické účasti v předkole FIBA Europe Cupu. Když na jaře 2021 Svitavy v NBL z ekonomických důvodů dobrovolně skončily, skončil tam i Marko, přešel do Brna, kde nejprve završil svoji bohatou kariéru na nejvyšší úrovni a následně převzal funkci generálního manažera.

V ní působí doposud, začaly jej však znovu „svrbět ruce“, takže se před letošní sezonou vrátil trochu překvapivě jako hráč do Svitav. Tentokrát do první ligy, kde znovu spojil síly se svým dlouholetých souputníkem Pavlem Slezákem. A že pořád umí, to dokazují každý týden, například ve vítězném utkání proti Zlínu zaznamenali dohromady 61 bodů. Jako za starých časů… „Nepřišel jsem do Svitav, aby to tady bylo o mně. Jednou z věcí, proč mě klub angažoval, je, abych pomohl mladým hráčům, kteří zatím nemají zkušenosti v mužském basketbale. Takový projekt mi dává smysl,“ řekl po svém návratu do haly Na Střelnici zkušený rozehrávač.

Petr Bartoš

Motokrosaři Orionu v Přerově.Petr Bartoš na nejvyšším ze stupňů vítězů.Zdroj: Orion Racing Team

Jednou se o něm bude říkat, že je legendou českého motokrosu. Vlastně ne bude, ono se to o něm říká už nyní. Protože show, jakou nabízí fanouškům na závodech mezinárodního mistrovství České republiky, jim nikdo jiný nenabízí. Zkušený jezdec Orion Racing Teamu Litomyšl má za sebou bohatou kariérou protkanou řadou výborných výsledků na domácích i zahraničních tratích a ve třiačtyřiceti by klidně mohl zaparkovat motorku do garáže případně si jezdit bez stresu na exhibičních akcích, ale Petr Bartoš ne. Ten svoje příznivce a svůj tým nenechává ve štychu.

Kromě toho, že letos počtvrté v řadě opanoval v českém šampionátu třídu veteránů, tak stále startuje i v hlavní kubatuře MX1, kde pořád prohání mladší konkurenci a dokáže bojovat na hranici TOP 10. Během jedné závodní neděle to pro něho obnáší kromě tréninkových a kvalifikačních jízd celkem čtyři ostré soutěžní rundy. To je neskutečný zápřah, o jaký se nikdo jiný ani nepokouší. „Petr je v dobrém slova smyslu motokrosový blázen. Někdy mi z něho vstávají vlasy hrůzou a nabádám ho, aby brzdil, ale diváci ho milují,“ říká manažer Orion Racing Teamu a bývalý skvělý motokrosový reprezentant Petr Kovář. Litomyšlským barvám zůstává Bartoš věrný skoro dvě dekády a jinak to nebude, dokud mu bude zdraví sloužit a neztratí závodnickou chuť. „Orion je pro mě srdeční záležitost. Za nikoho jiného bych nejezdil,“ potvrzuje.

Pavel Pešek

Pavel Pešek na triatlonu v Hradci Králové.Pavel Pešek na triatlonu v Hradci Králové.Zdroj: SBR TRI Team Litomyšl

Čechů, kteří zdárně absolvovali legendárního havajského Ironmana, není zase tolik. A borců ze Svitavska, jimž se to povedlo, je ještě méně, konkrétně jeden jediný. Závodník SBR TRI Teamu Litomyšl Pavel Pešek to dokázal v roce 2022, kdy v Mekce všech triatlonistů planety zvládl slavný podnik v čase 10:26 hod. A zařadil se tak mezi úspěšné české pokořitele Železného muže, kam není jednoduché se kvalifikovat. „Když máte sen a jdete si za ním, nic vás nezastaví,“ komentoval splnění svého životního snu.

Jenže sportovní život šel dál a Pešek ani v letošním roce nezahálel. Tentokrát se soustředil především na domácích startech na středních a dlouhých triatlonech a byl tam pořádně vidět, asi největšího úspěchu dosáhl na Slovakmanovi, který se konal současně jako mistrovství České republiky v dlouhém triatlonu a kde v deštivém počasí na břehu Váhu vybojoval bronzovou medaili ve své věkové kategorii. Třetí byl i v celkovém hodnocení českého poháru a na závěr sezony vybojoval ve své skupině domácí mistrovský titul v duatlonu.

Ivo Strnad

Atlet Ivo Strnad.Atlet Ivo Strnad.Zdroj: Deník/Radek Halva

Věk nemusí nutně znamenat něco omezujícího v souvislosti se sportovním výsledky. Důkazem budiž litomyšlský atlet, který má sice na krků více než sedm křížků, ale jeho obětavost a nasazení v tréninku mu mohou závidět atleti a atletky o celé generace mladší. Řadu sezon objíždí s českou veteránskou reprezentací evropské a světové šampionáty v hale i pod otevřeným nebem a sbírka medailí, kterou se může pochlubit, je úctyhodná. O domácích titulech ani nemluvě. Jeho parádní disciplínou je skok o tyči, ale cenné kovy pravidelně vozí také na krátkých překážkách. I tahle Strnadova sportovní všestrannost je v jeho letech nevídaná.

Svoje kvality prokázal na zářijovém mistrovství Evropy Masters v italské Pescaře, kde bral v kategorii nad 70 let stříbro v tyči za výkon 320 cm a bronz v českém rekordu na 80 metrů překážek. A jak dlouho ještě hodlá objíždět atletické stadiony? „V mém věku jde hlavně o to, aby se člověk ráno probudil… Nicméně říkal jsem si, že až sečtu svoje dva nejlepší tyčkařské výkony a budou horší než jeden skok Armanda Duplantise, tak skončím. Zatím mám ještě pár centimetrů rezervu,“ nabízí Ivo Strnad zajímavé porovnání se švédským tyčkařským fenoménem.

Martin Doubek

Martin Doubek v Brands Hatch.Martin Doubek za volantem Fordu Mustang v Brands Hatch.Zdroj: Orion Racing Team/Nascar Euro

Sportovní unikát. A to nejenom v rámci regionu, ale celého Česka, protože svoji disciplínu provozuje jako jediný Čech. Jedná se o NASCAR Euro Whelen Series, nebo-li evropský šampionát automobilových okruhových závodů NASCAR, tak do této série se opravdu nedostane jen tak někdo. Rodák z Litomyšle začínal v barvách mateřského Orion Racing Teamu na motokárách, kde patřil mezi českou špičku. Když dostal příležitost dostat se mezi „Nascary“, neváhal a otevřel se před ním úplně nový svět. Rychle se s ním seznámil, stal se členem týmu Hendricks Motorsport a v roce 2021 si za volantem závodního speciálu Ford Mustang dojel pro senzační titul v kategorii EuroNascar 2, jedné ze dvou tříd, které se v tomto seriálu jezdí.

V následujících dvou letech se mu sice na takový výsledek nepodařilo v celkovém bodování navázat, nicméně na stupních vítězů v jednotlivých závodech pořádaných na legendárních okruzích (mj. Zolder nebo Brands Hatch) nechyběl. Svoji příslušnost k jezdecké extratřídě prokázal i letos, v konečném hodnocení třídy EuroNascar 2 byl pátý, v kubatuře EuroNascar PRO osmý. „Upřímně řečeno se sezonou úplně spokojen nejsem, protože bylo to pořád nahoru – dolů,“ netajil se Martin Doubek tím, že dosažené výsledky poznamenanými opakovanými technickými potížemi či kolizemi neodpovídají jeho vysokým ambicím. Tím větší výzvu však pro něho bude představovat rok 2024.

Ivo Svoboda

TJ Svitavy vs. SK Vysoké Mýto B.Ivo Svoboda (vlevo) v utkání TJ Svitavy vs. SK Vysoké Mýto B.Zdroj: Martin Alexa

Když ho miluješ, není co řešit. Řeč je v tomto případě o fotbale, protože ten se stal životním osudem Ivo Svobody. Jeho fotbalový příběh, který kdysi začal v Litomyšli, ho dovedl do nejvyšší české soutěže, ve které má ve statistikách zapsáno více než stovku odehraných utkání a deset vstřelených branek. „Na stará kolena“ se vrátil do regionu, nejprve do mateřské Jiskry, kde úspěšně působil také trenérsky, následně do Opatovce a v poslední době do Svitav. A že by bylo v jejich dresu znát, že je ročník 1977? Zapomeňte.

Okamžitě po svém příchodu se stal ofenzivní fotbalista nebezpečím pro branky soupeřů, v sezoně 2023/2023 zapsal v krajském přeboru dvanáct branek. Před letošním podzimem si řekl, že už toho má dost, a svitavští fanoušci jej v sestavě dlouho hledali marně. Ale dočkali se. Když mužstvo těžce trápily zdravotní problémy většího počtu hráčů, tak mu nezmar Svoboda, který má za sebou i premiérový start v tradičním silvestrovském derby za Slavii, neodmítl pomoc v nouzi. A výsledek? V utkání v Třemošnici se okamžitě zapsal do střelecké listiny, takže ze svých kvalit nikterak neslevil.