„Letošní Dakar byl velmi náročný, ale potvrdili jsme, že se můžeme měřit se špičkou. Příběhy, které jsme zažili, jsou na knihu,“ tvrdí Ervín Krajčovič, šéf týmu, který se bude dále soustředit na mistrovství světa v dálkových soutěžích.

Vloni Michek dojel do cíle a myslel, že skončil jedenáctý. Nakonec po odstoupení soupeře byl klasifikován jako desátý, což byl pro český motorsport historický výsledek. Jaké měl emoce v letošním roce? „Pocity jsou odlišné, ale silné. Jsem rád, že jsem v cíli, zažil jsem toho opravdu hodně. Nejdříve bloudění, kdy jsem ztratil hodinu, přes dopravní nehodu, problémy s čerpadlem až po havárii na duně a zničené kolo,“ popsal Michek, několikanásobný domácí šampión v motokrosu. Trápila ho žebra, letěl nad dunovým kráterem, najelo do něj vozidlo na dálnici. Prožíval beznaděj, když s poničeným předním kolem v předposlední etapě málem skončil.

„Prošel jsem si peklem. Když jsem včera dojel do cíle, viděl jsem, jak se radují dva poslední závodníci. Že jsou po osmi hodinách v cíli. Skákali, objímali se, smáli. Tenhle moment mi vrátil nohy na zem, jsem také v cíli a zdravý. O tom Dakar je. Letošní příběh byl takový, abych si vážil finálové rampy,“ říká Michek, který uměl zajet skvělé časy. Vždyť byl v etapách dvakrát devátý, desátý… „Na dohled bylo šestnácté a sedmnácté místo celkově, ztrácel jsem pět šest minut. Říkal jsem si, že to zkusíme, protože jsem závodník a od toho tady jsem. Jenže ve čtvrtek to nevyšlo a havaroval jsem.“

Michkovi nakonec pomohl ekvádorský jezdec, který mu daroval přední kolo. V předešlých etapách mu zase s opravou pomáhal Milan Engel, týmový kolega z Orionu MRG. „Bylo to hrozně emotivní, když jsem vyjížděl s kolem od Ekvádorce, ukápla slzička,“ popsal Michek, který se už těší domů. „Synkovi dám medaili a on s ní bude běhat po baráku. Udělám mu radost. A těším se na mojí ženu, která moc dobře ví, že všechny tyhle příběhy z Dakaru jsou na hraně. Že bojuju do posledních chvil a dávám do toho srdce.“

11. etapa.
VIDEO: Michka zachránil Ekvádorec, půjčil mu kolo. Neskutečné gesto, fakt frajer

Spokojený v cíli byl také Milan Engel, druhý v uznávané kategorii bez asistence. Tedy bez pomoci mechaniků. „Bylo to strašně moc dlouhé, ale poslední dny rychle utekly. Cítím se, že bych měl zítra závodit, jsem v takovém kolotoči. A hlavně rád, že mi motorka vydržela a neměl jsem technické problémy. Dostával jsem v té kategorii přes prsty,“ tvrdil Engel, který je zvyklý na opravy z náročné Šestidenní. „Během Dakaru jsem musel improvizovat a také pomáhat Martinovi. Myslím, že jsem tým nezklamal, udělal jsem pro něj hodně.“

Engela v kategorii jezdců bez asistence porazil pouze Litevec Gelazninkas, v klasifikaci za ním zaostal o více než třicet minut. „Musím pochválit organizátora, že udělal navigaci o dost složitější. Bylo to letos fakt těžké. Také z toho důvodu, že nás pustil do velkých dun, což jsem nečekal. Já jsem rád, že jsem jel hlavou a motorku nezničil. Psychicky jsem to zvládl, vždycky jsem ji dal rychle dohromady,“ uvedl závodník, který na vítězného Brita Sunderlanda ztratil skoro pět hodin, Michek šest a půl. „Zatím nevím, co bude do budoucna, tuhle kategorii by měli rušit. Musím se poradit s mým manažerem.“

V tomto roce bude Orion Moto Racing Group dál závodit, český tým se totiž stal účastníkem šampionátu World Rally Raid 2022, což je oficiální mistrovství světa v dálkové rallye. Během roku se uskuteční ještě čtyři další soutěže, první z nich je v únoru v Abú Zabí. Jistou účast má Martin Michek. „Těšíme se na další výzvy, letošním Dakarem jsme potvrdili, že se můžeme bojovat se světovou špičkou. Cely tým držel při sobě a byl klukům neskutečnou oporou. Co se týče trasy, tak to bylo letos určitě nejhezčí,“ prohlásil Ervín Krajčovič.