Sportovní činnost ve zdejším Automotoklubu je v posledních letech zaměřena převážně na plochou dráhu. Členové klubu musí vynaložit nemálo úsilí, aby bylo možno na stadionu Cihelna uspořádat závody za účasti předních domácích i zahraničních jezdců, a to jak na klasické ploché dráze, tak ve flat tracku. Místopředseda AMK JAROMÍR ŠKÝVARA také upozorňuje, že letošek se ponese nejen ve znamení tradičních sportovních akcí, ale i dokončení úprav ve svitavském areálu.

Jaký byl uplynulý rok 2015 pro AMK Svitavy? Co všechno jste během něho zvládli uspořádat?

V první řadě je potřeba zmínit, že jsme v Cihelně instalovali nové mantinely, a to zatím kolem poloviny plochodrážního oválu. Dokončili jsme rovněž rekonstrukci sociálního zařízení. Odjeli jsme všechny plánované závody, přestože to kvůli loňskému suchu byl někdy horor. Nic jsme ale naštěstí nemuseli zrušit, a to i díky pomoci svitavských dobrovolných hasičů. Dvakrát jsme hostili mistrovství republiky ve flat tracku, závodily zde juniorské dvojice, jedno kolo u nás odjela první liga družstev a uspořádali jsme mezinárodní klání veteránů. Pět podniků je pro nás asi maximem, co můžeme ve Svitavách udělat, i z toho důvodu, že přes léto naši plochodrážníci jezdí hlavně do zahraničí a v Česku se tím pádem závody moc nepořádají.

Také v nadcházející sezoně budou práce na dalším zvelebování stadionu v Cihelně pokračovat?

Samozřejmě. Dokončíme druhou polovinu výměny mantinelů. Pro zajímavost, nové svitavské mantinely se k nám stěhují z Pardubic, kde je také mění. Jejich výhodou je, že už nejsou z prken, ale z překližek, což je pro závodníky bezpečnější. Naše dosavadní mantinely putovaly pro změnu do Chabařovic. Takhle si to měníme, aby plochodrážní ovály mohly fungovat. Kromě toho budeme mít k dispozici nafukovací vaky a díky tomu budeme moci ve Svitavách pořádat všechny závody i na mezinárodní úrovni. Třeba Poláci k nám právě kvůli chybějícím vakům nechtěli dosud jezdit. A kdyby se povedlo vyměnit sprchové kouty v depu, byla by renovace dokončena.

Jaké závody nabídnete příznivcům motorismu v letošním roce?

Pojedeme celkem čtyři podniky. Je to méně než loni, a to právě kvůli pokračující obnově stadionu. Budeme ji dělat za „pochodu" v průběhu sezony. Jakmile odjedeme závod, hned se pustíme do práce na mantinelech. Musíme počítat s tím, že při špatném počasí se na dráze nedá dělat, navíc všechny práce zajišťují sami členové AMK bez cizí pomoci. Abych byl konkrétní, tak prvním letošním podnikem bude v květnu přebor České republiky tříd 125 a 250 ccm. O prázdninách se uskuteční mezinárodní závod veteránů a pokud vše dopadne, měli by přijet plochodrážníci ze šesti států. V září přijde na řadu 1. liga družstev a potom mistrovství republiky a český pohár ve flat tracku, kde se jezdecká účast pohybuje pravidelně okolo třiceti startujících.

Před několika lety jste pořádali finálový podnik mistrovství republiky jednotlivců. Plánujete, že byste do Svitav podobnou vrcholnou akci znovu přivedli?

Samozřejmě by to bylo pro diváky určitě hezké, ale bohužel musím konstatovat, že uspořádání například extraligového závodu je tak finančně nákladné, že by to pro nás bylo neúnosné. Hlavní zátěží je přitom vyplácení tzv. bodovného jezdcům. Rozpočet takového závodu se pohybuje mimo naše reálné možnosti.

V čem jsou, kromě výše zmíněného, největší náklady na uspořádání plochodrážních závodů?

Jednak musíme uhradit vklad do kasy Autoklubu ČR jenom za to, že ve Svitavách můžeme vůbec jet. Což je u mistrovství republiky pět tisíc, u ostatních závodů kolem tří. Dále musíme zaplatit rozhodčího a zdravotní službu se sanitkou, což je nejdražší. U nás máme v této souvislosti štěstí v tom, že k nám jezdí přímo rychlá záchranná služba, což je nejlepší varianta, protože v případě pádu či úrazu je okamžitě zajištěna odborná pomoc. Další náklady jsou pochopitelně za vodu, kterou platíme. Traktory na úpravu dráhy máme vlastní, ovšem jejich provoz také není zadarmo. Na závod potřebujeme okolo patnácti pořadatelů.

A co příjmy? U většiny sportů to bývá tak, že alespoň část nákladu pokryje organizátorům startovné. Jak u ploché dráhy?

Na startovné zapomeňte, to existuje jenom ve flat tracku. Samozřejmě hledáme sponzory, hodně nám pomáhá město, všem patří naše poděkování. Plochá dráha je snad jediným motoristickým sportem, kde závodník neplatí startovné, ale naopak pořadatel platí závodníkovi. Bylo zavedeno i to, že musíme obstarat jezdcům palivo, což obnáší nějakých 130 litrů, které je potřeba zajistit a zaplatit na každý závod, který u nás pořádáme. Což je další nezanedbatelná položka.

Peníze jsou jedna důležité věc, ale „lidský kapitál" druhá. Jaký je aktuálně zájem o práci ve svitavském motoristickém sportu?

Není to jednoduché, je málo lidí, kteří chtějí něco dělat, a těch mladých ještě méně. Automotoklub Svitavy má nyní asi pětadvacet členů, přičemž hlavní organizační práce leží na bedrech desítky lidí. Společně se snažíme zachovat tradici motorismu ve Svitavách, která je velmi bohatá. Co se týče závodníků, tak v současností jezdí plochou dráhu pouze veterán Richard Berger, jinak nikdo. On to je ale v Česku obecný problém, neboť plochodrážních závodníků je hodně málo. Máme sice celou řadu různých seriálů a soutěží, ovšem střídají se v nich v podstatě stejní jezdci.