Jako jediný český reprezentant se na start závodu mistrovství světa v motokrosu tříd MX1 a MX2 v Lokti nad Ohří postavil František Smola v barvách Orionu Litomyšl – RS Petrol Teamu.
„Nebál se změřit svoje síly proti světové elitě a myslím si, že čeští fanoušci to kvitovali s povděkem. Odměnou za bojovný výkon mu bylo devět světových bodů za 16. a 17. místo v jízdách kubatury MX1," uvedl manažer Orionu Petr Kovář.
Smola se o umístění přetahoval s vedoucím mužem světového šampionátu MX3 Gerčarem, kterého jednou dokázal porazit, podruhé byl však lepší Slovinec, když český zástupce se na trati zdržel po pádu.
„Jeho vystoupení určitě nebylo špatné, bodový zisk se dá prodat. Teď už se můžeme naplno soustředit na domácí mistrovství a na závěr světového seriálu MX3 v Anglii, u nás v Pacově a na Slovensku," dodal Kovář, kterého jako bývalého výtečného závodníka a reprezentanta doslova ničí pohled na současný startovní rošt závodů zvaných mistrovství světa.
„Světový motokros jde do háje," nebere si Petr Kovář žádné servítky a není divu, neboť kdo v Lokti byl, viděl, že se na start první jízdy třídy MX1 postavilo devatenáct (!) jezdců.
„Je to žalostný, katastrofální počet. Samozřejmě hlavní vinu nese promotérská agentura Youth Stream na čele s mafiánem Luongem, který si z pořadatelů, jezdců a sponzorů udělal skvělý byznys," konstatuje Kovář, který z dob své aktivní kariéry v osmdesátých letech pamatuje úplné jiné časy.
„To také na závod přijelo 100 motokrosařů v jedné kategorii a 60 jich jelo po kvalifikaci domů. A dnes? Sobota nemá s kvalifikací nic společného a v neděli je pak na žebřík žalostný pohled," mrzí Kováře.
A to nemluvě o penězích, vždyť Orion vyšla Smolova účast v tomto jednom podniku na 40 tisíc korun. „Dříve by si za to, že se kvalifikoval do hlavního závodu a v něm vyjel světové body, těch 40 tisíc odvezl ve své peněžence. Teď má smůlu. Proto si mohou dovolit objet celý seriál jen jezdci továrních týmů a pouze oni startovní pole nenaplní," pronesl Kovář.
Ještě jeden údaj demonstruje, kde se světový motokros ocitl. „Vezměte si, že taková velmoc jako Němci neměli v Lokti jediného zástupce. To se pochopitelně odrazilo také na návštěvě, protože s nimi jezdívalo třeba pět tisíc fanoušků. Ale obětaví pořadatelé, kteří pro svoje závody dělají maximum, za to nemohou, ta chyba je jinde," zakončil manažer Kovář.
Dodejme, že titul mistra světa si v Lokti zajistil Nizozemec Herlings (MX2), zatímco lídr ve třídě MX1 Ital Cairoli chyboval a na potvrzení svého dalšího primátu si bude muset počkat. Zvítězil Belgičan Desalle.
Ve vloženém závodu evropského mistrovství třídy do 250 ccm startoval na vypůjčeném motocyklu Petr Bartoš a pro Orion Team vyjel 13. místo.