Letošní rok je pro svitavský motoristický sport dvojnásob jubilejní. Je tomu totiž sedmdesát let, co byl ve městě založen Automotoklub (1947) a začal rozvíjet svoji činnost, která byla ve své době velice bohatá. Svitavy byly známým centrem motoristických závodů a vzešla odtud řada dobrých závodníků, kteří se prosadili také v celostátním měřítku.

To je ovšem minulost, v současné době zůstalo těžiště práce AMK Svitavy soustředěno na plochou dráhu. Té se týká druhé letošní výročí, protože první plochodrážní závody se jely ve Svitavách v roce 1957. Tehdy však ještě nikoli v Cihelně, ale na ovále u „Tabačky", který sloužil ploché dráže až do sedmdesátých let minulého století. Nynější areál byl Automotoklubu Svitavy předán v roce 1980, motory strojů tam poprvé zaburácely o šest let později.

MOHOU JET VŠECHNO

Je samozřejmé, že existence plochodrážního stadionu si vyžaduje nemalou péči a úsilí o jeho zvelebování. O což se členové svitavského AMK obětavě starají. „Mantinely, jejichž výměna se uskutečnila v minulých letech, máme hotové. Důležité je, že jsou k dispozici nafukovací vaky, které se při významnějších závodech vyžadují z důvodu zvýšení bezpečnosti jezdců," zdůrazňuje místopředseda AMK Svitavy Jaromír Škývara. Však byla svitavská plochá dráha vyhodnocena na konci minulého roku jako jedno z nejlepších prostředí pro toto odvětví v republice.

„Mohli bychom ve Svitavách jet jakékoli domácí závody včetně extraligy i mezinárodní soutěže," říká Škývara, zároveň však jedním dechem dodává, proč jsou svitavští organizátoři opatrní a nepouštějí se do přehnaných „dobrodružství". Zásadní důvod je jeden a jmenuje se peníze. „Asi by nebyl takový problém dostat sem třeba extraligový závod, jenže jeho uspořádání, to je otázka nákladů v řádech statisíců korun. A zajistit takové finance, to je v současné situaci mimo reálné možnosti automotoklubu. K tomu se potýkáme také s nedostatečným počtem členů. Je nás zkrátka málo a mladí se nehrnou, takže jsme rádi, že zvládneme to, co máme plánováno v kalendáři," netají se svitavský motoristický činovník.

PĚT RŮZNÝCH AKCÍ

Fanoušci rychlých kol se budou moci do Cihelny vydat na pět závodů. Tím prvním bude 20. května přebor České republiky družstev (1. liga).

Následovat budou dva prázdninové podniky, a sice 5. srpna volný závod ve flat tracku pod názvem Pohár Jiřího Sýkory.

Tradicí se v minulých sezonách stal mezinárodní závod veteránů na ploché dráze, jehož letošní termín byl stanoven na 26. srpna.

„Uspořádat extraligový závod ve Svitavách, to je otázka statisícových nákladů. V současné době to je mimo možnosti automotoklubu."

Na podzim přijde na řadu přebor České republiky jednotlivců, což je zápolení určené především pro jezdce nestartující v tuzemské extralize, kteří mají možnost postoupit z tohoto přeboru až na finále mistrovství republiky. Tenhle závod má svoje místo v kalendáři určen na 28. září.

Soutěžní rok na oválu AMK Svitavy se potom uzavře 7. října mezinárodním mistrovstvím České republiky ve flat tracku, tedy v relativně novém odvětí, které v Cihelně v poslední době zdomácnělo, získalo si značnou oblibu a na zdejší dráze si účastníci domácího šampionátu dávají dostaveníčko pravidelně. Společně s tímto podnikem se ve stejném termínu pojede plochodrážní mistrovství ČR ve třídě do 125 ccm.

„Věřím tomu, že diváci v Cihelně budou moci i letos sledovat zajímavé a sportovně hodnotné závody," řekl Jaromír Škývara. Takové si vyžaduje silnou a početnou jezdeckou konkurenci, což je v české ploché dráze stále palčivější problém. „Závodníků je nedostatek, jedná se o náročný a nákladný sport, naopak soutěží a seriálů je hodně. Letos bude dokonce povoleno v soutěžích družstev, aby tým, který bude jen tříčlenný, mohl nasadit svoje jezdce do pěti rozjížděk, což bylo dříve nemyslitelné," dodal Škývara.