Jaká je vlastně letošní závodní sezona pro Orion Team Litomyšl?
Je to pro nás rok plný kulatých výročí a oslav. Začalo to desátým mistrovstvím v motoskijöringu, bohužel se kvůli nedostatku sněhu odjel jediný závod, přitom byl připraven opravdu zajímavý ročník. Za týden nás čeká desátý Orion Cup a posléze patnácté výročí založení firmy Orion.


Na motokrosových tratích se jména vašich jezdců objevují v popředí výsledkových listin, byť jste se nevyhnuli zdravotním problémům.
Začali jsme skutečně výborně. Pod naše křídla přešel mladý František Smola, po dvou závodech vedl pro mě až neuvěřitelně domácí mistrovství stopětadvacítek. Pak se bohužel zranil a teď v Holicích měl zase ošklivý pád. Sice bude v pořádku, ale protože nedokončil jednu rozjížďku, klesl na nepopulární čtvrté místo. Byl bych moc rád, kdybychom se v Třemošnici vyšplhali alespoň na ten bronz. Takový je motokros, zranění k němu patří a nevyhýbá se ani největším borcům. Od Petra Bartoše se čekala v červenci medaile v superkrosu, získal stříbrnou, když na vítězného Michka zkrátka neměl. Už před sezonou si ale zranil kliční kost, chvíli trvalo, než se dostal do formy. V Holicích ji ukázal, snad v tomto duchu dojede zbývající závody. Letošní šampionát je hodně nabitý, vlastně kdokoli z první desítky může bojovat o medaili.


Jméno Františka Smoly je bezesporu objevem této sezony. Jak jste na něj jako manažer přišel?
Františkovi je sice teprve 17 let, ale není žádný „zobák“. Sledoval jsem ho už před dvěma třemi lety, kdy jezdil v barvách Delty Ervína Krajčoviče. Tehdy přeskočil vývoj, v patnácti už jel celý seriál mistrovství světa. Tam nestačil, neměl šanci se kvalifikovat do závodů, ale byla to pro něj velká škola a postupně šel nahoru. Před touto sezonou jsem se tedy domluvil s týmem ve Strakonicích na spolupráci. Oni ho podporují a zajistí mu starty v zahraničí, my doma, oficiální licenci má Orion Litomyšl Mefo Acerbis. Byl to takový sňatek z rozumu, ze začátku to bylo fantastické a věřím, že i bude. Vždyť ten kluk ma sedmnáct a všechno před sebou.


Vrcholem české sezony je šampionát družstev, který jste v minulosti několikrát vyhráli, i za pomoci zahraničních hvězd. Jak letos?
Tím, že jsme dosáhli vítězného hattricku, už s penězi neplýtváme, spíše je přesouváme k Orion Cupu nebo motokárám. Musíme přece jen více šetřit, doby, kdy jsme si mohli koupit za dvě stě tisíc Smetse, jsou pryč. Už ani není proč. Družstva jsou prestižní záležitostí, ale ne za takové ceny. Pojedou naši závodníci, k nim asi nějaký cizinec, ale nebudeme se s nikým přetahovat.

Kromě vašich manažerských povinností jste se vrátil do sedla a proháníte konkurenci ve veteránské třídě. Co to pro vás znamená?
Držím páté místo, přitom kromě těchto mistráků nezávodím, zatímco konkurence pilně jezdí, mají letos třeba deset patnáct startů, já jenom pět. Jedu hlavně proto, abych se setkal se soupeři jako Špaček, Kunc, Poslední, Hrobský, Velký, abychom si popovídali a užili si to. Pokud to jde, tak bojujeme jaksepatří zostra, to je samozřejmé. Průběžná pátá pozice v mistrovství je pro mě asi strop, kdybych chtěl víc, musel bych závodit i mezi mistráky a na to není čas.

V poslední době jsme zaznamenali velmi dobré výsledky několika českých motokrosařů, zejména Martina Žeravy, v mistrovství světa nejméně sledované třídy MX3. Lze z toho vyvozovat závěr, že úroveň našich závodníků jde nahoru?
Nechci to nijak snižovat, ale “ mx trojky“, to je jak mistrovství Evropy, jezdí tam Maďaři, Řekové, Chorvati, což v MX1 a MX2 není. To jsou ty prestižní kubatury a viděli jsme, jak zajeli naši nejlepší v Lokti. Ve stopětadvacítkách se nikdo nekvalifikoval, v openech alespoň Kadleček, ale Čepelák, který vede mistrovství republiky, kvalifikací vůbec neprošel. Tam nám ujel vlak. MX3 jezdí dvacet jezdců, stabilně snad jen devět. Světová agentura, která šampionáty pořádá, ani nevyslala zástupce do Sverepce, kde Žerava vyhrál. Vedoucí Francouz Demaria jezdil ještě se mnou, Breugelmans bývá v Belgii patnáctý. Je to druhá až třetí garnitura .

Je v dnešních podmínkách vůbec šance, aby se český motokrosař dostal dejme tomu stabilně do desítky v prestižních třídách?
Myslím si, že ne. Dnes má mistrovství světa pod palcem agentura, která vše okopírovala od silnic, to znamená, že hlavně musíte mít peníze. A pokud je máte, proč je utratit v MX1, kde bude český jezdec dvacátý, když v MX3 pojede první, druhý, třetí a sponzor to vidí? Když jsem jezdil mistrovství světa, tak jsme za kvalifikaci do závodu dostali peníze. Dnes šéf seriálu Longo nedává jezdcům vůbec nic. Proto je celosvětový úpadek – jsou jen výborní závodníci, chybí střed a závěr. Navíc se výrazně zvýšily náklady, se čtyřtaktními motocykly jsou dvojnásobné. Pravdou je to, že motokros je nyní v problémech.