Během celého následujícího týdne budou diváci moci sledovat atraktivní vzdušná představení čtyř desítek nejlepších pilotů starého kontinentu ze třinácti zemí na čele s českými favority Markem Hykou a Martinem Šonkou či úřadujícím mistrem světa Alexandrem Orlowskim z Francie.

Mezi favority na medaile je třeba počítat i piloty z Ruska či Španělska. Právě Rusové, Francouzi a s nimi i Němci vyslali nejpočetnější výpravy. Mezi piloty jsou také ženy, například světová akrobatická legenda Světlana Kapaninová.

Účastníci mají v tuto chvíli za sebou týden tréninků, od soboty přijdou na řadu závodní lety. Ty se konají každý den od 9 a od 14 hodin (se šedesátiminutovou polední přestávkou).

Vrcholem evropského šampionátu ve Starém Městě bude jeho závěrečný den v sobotu 27. srpna, kdy se kromě závěrečných finálových letů a slavnostního závěrečného ceremoniálu odehraje i atraktivní air show s bohatým programem určeným nejen pro fanoušky letecké akrobacie, ale i pro celé rodiny. Mimo jiné se zde představí i letecké síly Armády České republiky.

PESTRÁ MINULOST

Letecká akrobacie má v našich končinách bohatou tradici, vždyť i historicky první mistrovství světa se konalo v roce 1960 v Bratislavě a na nejvyšším stupni stanul československý pilot Ladislav Bezák.

I poté dosahovali naši letci výborných umístění. V roce 1978 se mistrovství světa konalo v Hosíně u Českých Budějovic a absolutním mistrem světa se stal Ivan Tuček. V letech 1983 – 1986, ve zlaté éře československé akrobacie, získal Petr Jirmus dva tituly absolutního mistra světa a dvakrát mistra Evropy. Mezi lety 1960 a 1994 získali českoslovenští a čeští reprezentanti osmnáct medailí a čtyři tituly absolutních mistrů světa.

V roce 1994 došlo k zásadní změně pravidel a letecká akrobacie byla rozdělena. Vznikla prestižní a finančně nejnáročnější kategorie letadel bez omezení výkonu Unlimited a nižší kategorie Advanced, ve které mohou létat jen stroje splňující předem stanovené limity. Od té doby se tedy mezinárodní soutěže organizují pro tyto kategorie.

Ale ani tato změna neovlivnila výkonnost českých pilotů a ti nasbírali dalších pět světových titulů (1995 Martin Stáhalík, 1999 a 2004 Petr Biskup, 2004 Martin Vecko a 2010 Marek Hyka).

Zda se některý z českých pilotů letos zařadí mezi šampióny, to určí týden závodů na třebovském letišti.

AKROBATICKÉ HVĚZDY. TOTO JSOU NEJVĚTŠÍ FAVORITÉ

Alexandre ORLOWSKI (Francie). Úřadující mistr světa z posledního šampionátu z roku 2015 ve francouzském Chateauroux. Kapitán Orlowski působí jako pilot u francouzského letectva, kde létá na stroji Extra 330SC. O jeho přípravě a podpoře se může ostatním pilotům jen zdát.

Michail MAMISTOV (Rusko). Absolutní světová špička. Má má za sebou 33 let v kokpitu letadla. Ruský tým jezdí do Moravské Třebové pravidelně trénovat každý rok, takže dráhu a okolí dobře zná. „Letecké podmínky jsou zde ideální od dubna do září a letiště nabízí výborné zázemí na přípravu. Dráha a její údržba jsou skvělé." Michail a jeho týmoví kolegové se hodně soustředí na „Neznámý program", který je pro ně největší výzvou a nejzajímavější částí soutěže. Ruský tým přijede v počtu devíti pilotů, z čehož jsou tři ženy. „Trénujeme spolu a dělíme se o naše zkušenosti, to posouvá dopředu úroveň týmu. Je to hlavní událost sezony a čekáme na ní celý rok. Očekáváme zajímavé lety a těšíme se na výkony pilotů."

Světlana KAPANINOVÁ (Rusko). Populární pilotka a asi nejslavnější žena za kniplem akrobatického speciálu všech dob. Ruská šampiónka, profesionálka a velká elegánka každým coulem. Miluje létání a pohled na svět z vrchu, ale nade vše staví svou rodinu. Kdysi sportovala jako gymnastka a akrobatka na trampolíně, kotouly a smysl pro estetický výkon si však s sebou vzala i do kokpitu. Navzdory tomu, že se na každý závod pečlivě líčí a mohla by na leckoho působit jako manekýna, svými výkony si získala respekt i mužských soupeřů. Bezmála čtyřicet zlatých medailí ze světových šampionátů hovoří za všechno.

Marek HYKA (ČR). Horké želízko české reprezentace s velkou fanouškovskou podporou. Charakterní pohodář, milovník adrenalinu ve všech formách, který nemá z tréninku dobrý pocit, dokud se pořádně neunaví. Mistr světa ve volné tajné sestavě kategorie Advanced z roku 2010. Ve stejném roce získal i hlasy diváků na airshow Flymaster, kde skončil druhý. Loni se mu povedlo dostat zpět do nebe legendární stroj Suchoj-31, na kterém létá. Dokáže s ním teď vyhrát?

Martin ŠONKA (ČR). Bývalý vojenský pilot a od roku 2004 člen českého reprezentačního týmu v letecké akrobacii. V současnosti závodí s letounem Extra 300 SR v kategorii Unlimited. V armádě létal na strojích L-29 Delfín, L-39 Albatros, L-159 Alca a JAS-39 Gripen. V roce 2010 se Martin stal prvním českým pilotem v prestižní sérii Red Bull Air Race. Po tříleté přestávce (2011 – 2013) se tato světová letecká série vrátila a Martin do ní vstoupil se zbrusu novým letadlem Edge 540 V3. Je mistrem Evropy z roku 2014 ve freestyle, bronzový na světovém šampionátu v roce 2013 a vicemistr světa ve freestyle v témže roce.

Castor FANTOBA (Španělsko). Každoroční šampión a matador z Madridu začal závodit v roce 2007, kdy se zúčastnil ruské Grand Prix. Od té doby je pravidelným účastníkem všech velkých závodů. Po jeho graduaci coby leteckého inženýra strávil několik let v této oblasti, ale jeho vášeň k létání ho dovedla k dráze profesionálního pilota a posléze až do španělského národního týmu.  (re)