Proč? Inu proto, že se v domácích kartingových soutěžích pohybují na stále vyšších pozicích a v mistrovství republiky, Poháru Autoklubu ČR, Moravském poháru nebo mistrovství Slovenska stále častěji úspěšně dobývají stupně vítězů. Zakladatel a šéf klubu JAROSLAV ŠISLER může být spokojen, jak se mu práce daří. Vydejte se s námi do zákulisí tréninků a závodů mladých motokáristů.

Jak pracujete s takhle malými dětmi v průběhu závodů? Jsou schopni vnímat vaše pokyny?

Určitě ano. S každým jezdcem máme před jízdou poradu, kdy si připomeneme, kde jsou důležitá místa na trati, na co se soustředit, jak si najíždět určité pasáže. A když se to povede, jezdec si najede správnou cestu přesně tak, jak jsme si řekli, a předjede soupeře, je to radost. Na to, že se jedná o malé děti, předvádějí obdivuhodné výkony. Někdy si říkám, že je ženu až na hranu, ale díky tomu jsou tam, kde jsou, tedy na předních příčkách. Jasně, že když něco nevyjde, objeví se i slzičky, ale to ke sportu patří.

Co vše předchází tomu, než můžete svoje svěřence „vypustit“ do ostrého mistrovského závodu?

První krůčky s pětiletými dětmi děláme na hale, kde je musíme naučit, co to je vlastně motokára, jak se chová, jak se řídí a podobně. Musíte mít trpělivost, postupně je seznamovat s technikou jízdy, kdy přidat, kdy brzdit, jak do zatáček, stavět trať. Trvá to tak dva roky, než vychováme talenty pro třídu Školní 50, kde nyní úspěšně závodí naši nejmladší Jakub Kubera a Patrik Romof.

Soudě podle vašich výsledků vám výborně funguje závodní technika. Je tomu skutečně tak?

Chvilku nám letos trvalo, než jsme našli ideální nastavení motokár. Přešli jsme totiž na české stroje z italských, čemuž se mnozí divili a klepali si na čelo, ale se společností MS Kart Prachatice je vynikající spolupráce. Důvod přechodu na českou techniku byl hlavně finanční, chci, aby kluci jezdili a ne čekali, až budou peníze na káry. Patříme mezi nejrychlejší a ukázali jsme pochybovačům, že i na českém stroji můžeme porážet ty nejsilnější závodníky. Jsem hrdý, že to dokážeme.

Kolik procent výsledků v těchto dětských kategoriích závisí na jezdci a kolik na jeho technice?

Myslím, že více než z poloviny jde o jezdecké dovednosti. Je ale pravdou, že někteří jezdecky slabší kluci jsou schopni nám konkurovat díky technice.

Kolik členů realizačního týmu se stará o skupinu mladých jezdců?

Kromě mě to jsou tři mechanici, jeden z nich současně plní funkci boxového inženýra, který sbírá důležitá data. V podstatě pracujeme ve čtyřech lidech. Někdy je to náročné více, někdy méně, ale výsledky dokládají, že nám to funguje.

Jak důležitá bývá v tomto odvětví podpora ze strany rodiny?

Samozřejmě zcela zásadní, a to nejen finanční. Příkladem je Tomáš Javůrek, který závodí prvním rokem a udělal velký výkonnostní posun i díky tomu, že se svým otcem probírá závodění i doma téměř neustále. Zatím mu chybí vyzrálost, zato překypuje obrovskou cílevědomostí a snahou. Však také minule v Brucku vyhrál závod Moravského poháru, a to před svým týmovým kolegou Samuelem Matějkou.

Kluci musí strávit v motokáře během závodního víkendu hodně času. Máte to spočítáno?

Za den to je klidně sedm rozjížděk po deseti minutách, pokud trvá závodní program tři dny, jsou to nějaké tři hodiny v káře v plném nasazení. Pochopitelně je to fyzicky náročné, však na tom především přes zimu soustavně pracujeme.

Zbývají vám dva poslední závody sezony, jedním z nich je světová trať v německém Wackersdorfu, která je pro vás úplně nová. Jak se na ni připravujete?

Je to moderní trať s veškerým zázemím, ještě jsme tam nebyli, ale nemusí to být problém. Pro zmíněného Tomáše Javůrka je letos nová každá trať a zvládá to, stejně jako ostatní, třeba Ivan Pavlovec si trať umí i ve svém věku dobře načíst. S celým týmem si sedneme, prodiskutujeme, kde vidíme možné problémy, kluci si poslechnou moje rady a budou vědět, na co si dát na trati pozor. Snažím se jim poradit nejlépe, jak umím. Vnímání dětí je trochu jiné než u dospělých, někdy je třeba pokyny vícekrát zopakovat, ale rozumíme si.

Konec sezony je tedy blízko, co bude ve vašem týmu následovat?

Pomalu chystáme po všech stránkách sezonu příští. Před ní bychom chtěli zkusit najít možnosti trénování na vodě, protože za těchto podmínek nejsou naše výsledky optimální, nemáme na mokru natrénováno, naše finanční možnosti nejsou takové, abychom to jezdcům mohli umožnit. A motokáry se jezdí za každého počasí, jen pokud je extrémně špatné počasí, bouřka nebo průtrž mračen, tak se závod na nezbytně nutnou dobu přeruší.

JARDAN Karting Klub Litomyšl

Školní 50: Veronika Hrubá, Jakub Kubera, Kryštof Kyllar, Patrik Romof. Mini 60: Lukáš Hříbal, Samuel Matějka, Ivan Pavlovec, Tomáš Javůrek. Easy 60: Radek Svoboda. Rotax Max: Sergej Savčuk.