O prvním květnovém víkendu se sešli přední evropští závodníci v Sosnové u České Lípy, aby tam změřili svoje síly v kvalifikaci motokárového mistrovství Evropy ve třídách KF2 a KF3. Stejně jako před 14 dny v Itálii na sebe výrazně upozornil Orion Kart Team Litomyšl. Na jihu Evropy nenašel přemožitele Patrik Hájek (KZ2), v Sosnové nyní pro změnu zazářil junior MARTIN DOUBEK ve třídě KF3. Od prvních jízd bylo vidět, že se zařadí mezi ty nejrychlejší.

V oblacích prachu

Každý kvalifikační závod obsahuje vícedenní program. Pro české jezdce to znamená zápolení s piloty z tradičně silných motokárových zemí Německa a Itálie. Česko patří společně s nimi do zóny Střed. Jen ti nejlepší postoupí do finálového závodu mistrovství Evropy.
Po obvyklé administrativní přejímce následovaly úvodní „záběhové“ a volné tréninky. Vzhledem k silnému větru v předchozích dnech byla trať hodně zaprášená a tak se v záběhovém tréninku nad okruhem vznesl oblak prachu, jak se trať postupně čistila. Především Italům to připadalo až příliš a nesli to hodně nelibě.

Martin Doubek se postavil na start úvodního tréninku a jeho čas nebyl úplně optimální, přesto patřil k nejlepším. „S průběhem volných tréninků jsem byl spokojen. Dařilo se mi zajíždět časy mezi absolutní špičkou mimo poslední sérii, kdy jsme se rozhodli pošetřit sadu nových pneumatik, abychom měli co nejpřesnější srovnání s konkurencí,“ pronesl litomyšlský závodník Martin Doubek. Pořadí časů bylo Kremer (Něm.) – Kiralykuti (Maď.) – Frolenkov (It.), Doubek dosáhl na čtvrtý čas.
„Do druhého měřeného tréninku jsem nenastoupil. Sosnovská trať je charakteristická opotřebením pneumatik a vzhledem k omezenému počtu sad na celý víkend může být jejich kvalita důležitá v závěrečných fázích závodu. Ke stejnému rozhodnutí dospěli téměř všichni jezdci z popředí výsledkové listiny. Druhý trénink byl znatelně pomalejší kvůli podmínkám,“ vysvětluje strategii Martin Doubek. Zůstal mu čtvrtý čas a ten zajistil start z první řady ve čtyřech kvalifikačních jízdách.

Jel i s poškozením

V první rozjížďce byl nejvážnějším konkurentem Maďar Mark Kiralykuti s Kosmicem, který Martinovi poodjel hned po startu. Tam Doubek zaváhal a propadl se na čtvrtou pozici, postupně se ovšem díky nejrychlejším časům na kolo probíjel vpřed až na druhou pozici v cíli. Vítěznému Maďarovi však byla udělena penalizace 10 sekund za předčasný start, tím se propadl na 11. příčku a Martin Doubek tak měl první vítězství v evropské kvalifikaci v kapse.

Ve druhé jízdě narazil na zatím nejrychlejšího pilota ze všech, Němce Jasona Kremera. Ten všem v měřeném tréninku ujel o 0,2 vteřiny, což byl poměrně značný rozdíl, jelikož časy ostatních pilotů byly mnohem vyrovnanější. Duel Martina Doubka s Kremerem skončil na startovní čáře ohnutou volantovou a spojovací tyčí Martin Doubka, který se vlivem kolize propadl až na čtvrtou pozici, Kremer šel dokonce až na závěr první desítky. Martin přesto dojel v jízdě druhý, dokázal předjíždět i s poškozeným řízením!

Zdolal Němce i Itala

Ve třetí jízdě, poslední sobotní, svedl pilot týmu Orion Racing pěkný souboj s Rusem Danilem Kvyatem, jehož tři kola před cílem pěkně předjel a vyhrál. Vzhledem k rozdělení jezdců po měřeném tréninku na pět skupin, svedl v neděli ve čtvrté rozjížďce souboj s piloty, kteří měli v tu chvíli o jízdu méně a tím pneumatiky v lepším stavu. Navíc se propadl a finišoval jako třetí, do finále šel i tak z první pozice a tedy z výhodné pole position.

„Start v první finálové jízdě se nepovedl,“ popisuje manažer Martin Slavík. „Rivalové odjeli daleko rychleji, nevydařený start zavinil propad až na čtvrté místo. Během tří zatáček se však dobrými manévry dostal na druhé místo a vzápětí na první, které si s menším náskokem udržoval celých devatenáct okruhů a díky tomu vyhrál první finále kvalifikace,“ dodává Slavík.

Do druhého finále odstartoval Doubek mnohem lépe a z prvního místa táhl celé startovní pole. Sice se před něj na malou chvilku dostal Němec Kirchhöfer, ale perfektní znalost areálu v Sosnové se ukázala poté při skvělém předjížděním manévru v levotočivé zatáčce po cílové rovince. Nakonec byl v cíli přece jen dřív německý závodník, v součtu finálových jízd se však stal vítězem celé evropské kvalifikace Martin Doubek. Druhý skončil Kirchhöfer, třetí místo si vybojoval Ital Agostini.

Soupeřit s elitou

„Z vítězství v Sosnové v evropské konkurenci máme pochopitelně velkou radost. Na přípravě pro finálový závod evropského šampionátu se ale nic výrazněji nemění, neboť bychom se na závod ve Španělsku připravovali stejně intenzivně. I podpora továrního týmu Tony Kart je od počátku roku vynikající,“ uvedl manažer Martin Slavík a doplnil: „Vítězství potvrzuje správnost našeho rozhodnutí přejít k podvozkům značky Tony Kart. Navíc nás pochopitelně tento výsledek do určité míry zavazuje, neboť se ukázalo, že jezdecky i technicky má Orion Racing potenciál na to, aby sváděl souboje s nejlepšími jezdci a týmy celé Evropy.“

„Je vždycky příjemné zvítězit, dvojnásob pak v kvalifikaci evropského šampionátu a na domácí trati. Podmínky v Sosnové však byly tentokrát značně odlišné od závodů domácího šampionátu. Asi nikdy nebylo na trati tolik gumy z pneumatik, jako při evropské kvalifikaci. Tomu se musí přizpůsobit styl jízdy i nastavení techniky,“ upozorňuje závodník. Není jistě bez zajímavosti, že o víkendu dosahoval znatelně pomalejších časů než na podniku MČR.

I přes odlišné podmínky je ale výhoda domácího prostředí patrná. „Nejde o trať jako takovou, ale především o zázemí a podstatně menší únavu před samotným závodem. Přece jenom jsme do Sosnové nemuseli jet stovky kilometrů jako například do Španělska. Na finálový závod se nesmírně těším, neboť v Sosnové jsme si potvrdili, že jsme schopni závodit i s těmi nejlepšími,“ dodal spokojený vítěz Martin Doubek. Ten se vešel mezi pět nejlepších v anketě o nejúspěšnější sportovce Svitavska 2008 a jestliže mu vynikající forma vydrží, bude opět vážným kandidátem.

O držiteli evropského titulu v juniorské třídě KF3 se rozhodne 12. července na španělském okruhu Zuera. (msl, rh)