Začátek května a cyklistické zápolení kadetů, tedy chlapců kategorie 15 – 16 let. Tohle spojení patří po čtyři dekády k Jevíčku. Tamní Závod míru nejmladších se zařadil k nejvýznamnějším sportovním akcím regionu a má zvuk doma i za hranicemi, o čemž velký zájem závodníků vypovídá. Dlouholetý ředitel závodu ANTONÍN DOSTÁL byl u všech dosavadních ročníků a se svými spolupracovníky udělal všechno pro to, aby ten nadcházející jubilejní byl doopravdy top.

Čtyřicet let bez přerušení, to už je obdivuhodná tradice. Jaké byly počátky Závodu míru nejmladších?

Poprvé se jel v roce 1977 a s myšlenkou na jeho konání přišli kamarádi z Favoritu Brno, s nimiž jsme pořádali kritéria za účasti předních reprezentantů. Byl tu celkem malý provoz a vhodné terény pro mládež, takže nás napadlo zorganizovat Závod míru nejmladších po vzoru Závodu míru juniorů v Terezíně potažmo velkého Závodu míru. Udělali jsme první ročník a tím všechno odstartovalo. Líbil se, dobře se tady závodilo, takže přišel ročník druhý, třetí, a letos jsme došli ke čtyřicátému.

Jubileum je to skutečně krásné. Jak ho „oslavíte"?

Snažíme se, aby každý ročník byl o něco lepší než předešlý, a to nejen po stránce sportovní, ale i společenské a divácké. V sobotu bude v Jevíčku velký kulturně – sportovní program, pojede se divácký peloton, uspořádáme výstavu ke čtyřiceti letům Závodu míru nejmladších, v Panském dvoře budou hrát od dvou až do půlnoci kapely, pro děti bude připraven skákací hrad a rodinný fotbálek. Nevynecháme ani tradiční nedělní závod škol. Absolutní novinkou je živý přímý přenos na našich webových stránkách www.gpmatousek.cz. Zkoušíme všechno, abychom oslovili cyklistickou veřejnost. Je to náročné organizačně i finančně, ale na čtyřicátý ročník jsme tu laťku chtěli nasadit vysoko.

Jaké „menu" jste připravili pro závodníky, kteří se představí přímo na trati?

Prolog bude v pátek v Moravské Třebové, kde pojedou všichni o jednotlivé dresy – žlutý, zelený, puntíkovaný, bílý a modrý – aby každý z nich měl na startu první etapy majitele. Druhá etapa startuje z Biskupic, následně budou dva okruhy přes Křenov a potom na Hartinkov a do Jevíčka. Třetí etapou je sobotní Jevíčský triangl se startem a cílem ve Velkých Opatovicích. Odpoledne přijde na řadu čtvrtá královská etapa s pěknými stoupáními na Šubířov a Pohoru. V neděli celý závod zakončí časovka jednotlivců.

O tom, jaký význam má Závod míru nejmladších v cyklistických kruzích, svědčí také jména těch, kteří se za uplynulých 40 let zapsali mezi jeho vítěze. Jsoumezi nimi velké postavy českého a mezinárodního sportu: Svatopluk Buchta, Jaroslav Bílek, František Trkal, Jiří Pospíšil, Jan Faltýnek, Bernhard Eisel, František Klouček, Matthias Brändle, Simon Špilak, Peter Sagan, Matej Mohorič a další.

S jakými problémy se coby pořadatelé nejvíce potýkáte? Člověka by napadl třeba stav komunikací…

S tím jsme dříve trochu zápolili, ale mohu říci, že snad na tři úseky, kterými jsou Křenov – Zadní Arnoštov, asi kilometrový úsek při průjezdu obcí Horní Štěpánov a spojka na trianglu, je to v pořádku. Problémem není ani povolení k závodu, protože jsme už v pozici, kdy policie i odbory dopravy vědí, že se na nás dá spolehnout a že zajištění závodu je na vysoké úrovni. S čím naopak problém je, to je finanční stránka, protože rozpočet se pohybuje kolem 650 tisíc korun, což je na Jevíčko velká síla. Zatím se nám to ale daří za podpory Pardubického kraje, měst, obcí a také sponzorů pokrýt.

V poslední době se v cyklistických kruzích vede debata o doprovodných automobilech a motocyklech, které byly ve světě u kolizí i s vážnými následky. Jak je tomu u vás po této stránce, byť váš závod je přece jen menší?

Faktem je, že balík, který čítá klidně 170 začínajících cyklistů, bych se nebál přirovnat k velkému pelotonu. Řekl bych to takhle. Auta, která jedou za pelotonem, nás tolik netíží. My máme na trasách etap šest motorkářů, což je přece jen rozdíl oproti závodům, které sledujeme v televizi, kde jich je klidně stovka. Základem je vždy vzájemný respekt. Rozhodně ne za každou nehodu mohou motorkáři. Ti se pohybují na místech, která je potřeba zajistit, například když se na trati vyskytne překážka, jakou může být odstavené auto v nebezpečném úseku. Tam to hlídají a po průjezdu pelotonu se potřebují zase dostat přes balík. Těch šest kluků, kteří jedou s námi, jsou však profíci, umí předvídat a vědí, co mají dělat. Kromě nich se na zajištění jednotlivých etap podílí více než padesát lidí, takže z toho je vidět, že bezpečnosti mladých závodníků věnujeme maximální pozornost.

V Jevíčku vítězily v minulosti velké osobnosti na čele s aktuálním mistrem světa Peterem Saganem. Sledujete další kariéry cyklistů, jež u vás startovali a patřili k nejlepším?

Určitě ano. Jakmile se objeví nějaké známé jméno, tak zbystřím a řeknu si aha, ten závodil v Jevíčku. Potěší mě, když vidím, že se dokázali v cyklistice prosadit. Peter Sagan je z nich samozřejmě nejvýše, ale mohu zmínit i další. Jediným, který u nás vyhrál dvakrát, je Rakušan Bernhard Eisel, který při svém druhém triumfu vyhrál všech pět etap. Později byl spoustu let v profi pelotonu a rozjížděl spurty Cavendishovi. A vidět jsou i další, například Rakušan Brändle, který držel chvíli světový rekord v hodinovce, Slovinci Špilak a Mohorič či mladí Dánové. Je ostatně zajímavé, kdo vyhrál jubilejní ročníky. Desátý náš vynikající cyklista František Trkal, dvacátý Eisel, třicátý Sagan. A teď uvidíme, kam to dotáhne vítěz čtyřicátého ročníku.

Do 51. ročníku Grand Prix Matoušek – Závodu míru nejmladších se přihlásilo 173 cyklistů z České republiky, Slovinska, Nizozemska, Německa, Dánska, Rakouska, Srbska, Chorvatska, Polska, Maďarska a Slovenska.

Váš závod končí tradičně časovkou, která může s pořadím ještě notně zamíchat. Podobné případy nebývají výjimkou, že…

Někdy k tomu dochází. Za zmínku stojí to, co se stalo v roce 2008 Slovinci Bešterovi, který to přehnal v nástupu na Hartinkově, kde všem ujel skoro o minutu, ale druhý den přišla časovka a on se propadl někam na osmý flek. Tehdy vyhrál Dán Kousgaard, který dodnes drží traťový rekord v časovce. Ono když se to takhle přepískne, tak jediná noc nestačí na regeneraci a únava se po těch kopcích může projevit. Ale myslím, že v současné době si na to trenéři i s využitím moderních přístrojů dávají pozor.

Za posledních šest let se na nejvyšším stupínku střídají výhradně Dánové a Slovinci. Předpokládáte i v letošním roce nadvládu zahraničních kadetů?

To se tipovat dost dobře nedá, protože chybí porovnání. Podle loňských výsledků zde budou dva Dánové, Eriksen a Hansen, kteří jako prvoročáci skončili v elitní desítce, ale jinak byli vloni v popředí cyklisté, kteří už startovat nebudou. Z našich bych viděl docela vysoko Karla Vacka, který jezdí za rakouský tým a je tam bez konkurence. To může být zajímavý český tip.

Program Závodu míru nejmladších 2016

PROLOG – ČASOVKA O DRESY (pátek 6. května, 1650 metrů): start v 10:00 v Moravské Třebové (náměstí TGM).

2. ETAPA (pátek 6. května, 80 km): start v 16:00 v Biskupicích – Jevíčko – Březina – Křenov (vrchařská prémie) – Jevíčko – Březina – Křenov (vrchařská prémie) – Jevíčko (rychlostní prémie) – Chornice – Pěčíkov (rychlostní prémie) – Vranová Lhota – Hartinkov (vrchařská prémie) – Biskupice – Jevíčko.

3. ETAPA (sobota 7. května, 22 km): start v 10:00 ve Velkých Opatovicích – pětkrát okruh 3,2 km (rychlostní prémie ve třetím okruhu) – cíl ve Velkých Opatovicích.

4. ETAPA (sobota 7. května, 75 km): start v 15:55 v Úsobrně – Nové Sady – Skřípov (vrchařská prémie) – Konice – Jesenec – Dzbel – Šubířov (vrchařská prémie) – Skřípov – Nové Sady – Úsobrno (rychlostní prémie) – Nový Dvůr – Šubířov (vrchařská prémie) – Skřípov – Nové Sady – Pohora (vrchařská prémie) – Horní Štěpánov – Nové Sady – Úsobrno – Jevíčko.

5. ETAPA – ČASOVKA (neděle 8. května, 15,5 km): start v 9:30 v Jevíčku (ul. A. K. Vitáka) – Smolná – Bělá – Březina a zpět.