Loňský velký úspěch


Letecký seriál srovnatelný s automobilovou F1 má dvanáct soutěžních míst. Začíná se dnes v Abu Dhabi ve Spojených arabských emirátech, finále se koná v listopadu v australském Perthu. Red Bull Air Race letos přenáší Česká televize. „Dvanáct místo osmi závodů, čtrnáct místo jedenácti pilotů a vyřazovací finále, to všechno navazuje na senzační úspěch minulé sezony,“ uvádí S. Bajzík. Vloni sledovalo souboje letecké elity na šest milionů diváků.


Co publikum přitahuje? Vysoká rychlost v nízkých letových drahách v prostoru označeném vzdušnými branami, blízkost závodících letounů i přenosy detailů na velkoplošné obrazovky. „Letos k vyššímu napětí přispěje i nové vyřazovací finále, kdy budou piloti bojovat proti sobě a do dalšího kola se dostane nejrychlejší z nich,“ vysvětluje Bajzík. Soutěž je dokonale vymyšlena, závodící piloti letí individuálně, musí absolvovat zatáčky přes slalomovou dráhu vytyčenou dvacetimetrovými branami.


Ohled na bezpečnost


Vysokým požadavkům seriálu jsou přizpůsobeny také stroje s extrémním výkonem a nízkou hmotností. Rychlost se ustálila kolem 260 km/h. „Za její překročení hrozí diskvalifikace. Průměrně se létá nad zemí či vodou mezi 200 a 280 km/h a při přetížení až 10G se trefují do branky. To vyžaduje značnou dávku dovednosti,“ míní Bajzík. Elitě však nestačí jenom se „trefit,“ vždyť dobrá polovina pylonů je na vodorovný let příliš blízko u sebe a piloti se mezi ně musí vejít s křídly natočenými kolmo k zemi. Na chybu zde není prostor.


„Rozhodčí piloty na úkor bezpečnosti létat nenechají. Chce–li některý z nich získat čas bez ohledu na bezpečnost, okamžitě mu bude let přerušen,“ upozorňuje hlavní rozhodčí Stanislav Bajzík. Na českého pilota v Red Bull Air Race se čeká, žádný z nich se dosud nepřihlásil.