Podle Centra dopravního výzkumu viníci ujíždějí v Česku od každé šesté dopravní nehody. A v noci ujíždějí od každého desátého usmrceného chodce. „V průměru každých 30 minut odjede někde v Česku od nehody její viník. Tyto případy se na všech nehodách podílely v loňském roce více než 17 procenty, od přibližně každé šesté nehody tak viník odjel. Historicky se jedná o nejvyšší podíl od vzniku samostatné České republiky,“ uvedl Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

Stojí před soudem

Oba dva řidiči ujeli, ale jednoho z nich už vypátrala policie. „Řidič náklaďáku, který zabil chodce mezi Chrudimí a Pardubicemi, už dokonce stojí před soudem,“ uvedla policejní mluvčí Markéta Janovská.

Muž byl obviněn z usmrcení z nedbalosti a navrch ještě neposkytnutí první pomoci.

Pro policisty bylo jeho dohledání doslova mravenčí a několikaměsíční prací. Nebylo totiž zpočátku jasné, kdy ke střetu došlo, bezvládné tělo na silnici oznámil na policii až další projíždějící řidič. Daný úsek je totiž frekventovaný, a to i v noci.

Svědectví i kamera

„Pomohla nám svědectví řidičů, kteří tudy nad ránem projížděli. A ve finále pak i kamera umístěná o tři kilometry blíže k Pardubicím na křižovatce u Parama, která specifikovala konkrétní vozidlo,“ uvedla Janovská.

Viníka druhé podobné nehody, která se stala v prosinci, zatím policisté nemají. Ale už jsou na stopě auta, které mělo chodce srazit. Takže i tady je velká šance, že viník bude předán spravedlnosti.

Za ujetí od nehody, a to bez ohledu na její následky, hrozí pokuta až pět tisíc korun a ztráta až sedmi bodů v bodovém hodnocení řidičů.

Viníci se tímto způsobem často mohou snažit vyhnout ztrátě bonusu z povinného ručení. Často je však jejich útěk způsoben stresem z prožité události.

„Jedince může ovlivnit natolik, že například jinak zodpovědný řidič v důsledku šokové reakce z místa nehody odjede,“ uvedla Kateřina Bucsuházy z Centra dopravního výzkumu

Proč ujíždějí?

Psychologové vyšetřovacích týmů se často setkávají s akutní reakcí na stres.

„Ta je poměrně běžnou reakcí na emočně náročnou situaci. Příznaky se dostavují během několika minut a odeznívají v rámci několika hodin až tří dnů. Akutní reakce na stres je specifická zúženým polem vědomí, sníženou pozorností, omezenou kognitivní schopností a dezorientací. Ze somatických projevů je často přítomno nadměrné pocení, nevolnost, tachykardie, svalový tonus a další jevy typické pro panickou úzkost.“ řekla Kateřina Bucsuházy z Centra dopravního výzkumu.

„Zážitek z dopravní nehody představuje pro všechny zúčastněné stres a v mnohých případech je silným zážitkem způsobujícím šok. Ten působí především na emoce, myšlení a jedince může ovlivnit natolik, že i jinak zodpovědný řidič v důsledku šokové reakce z místa nehody odjede,“ dodala.

Dalším projevem je neposkytnutí první pomoci a bagatelizace události nebo zdánlivý nadhled.