O zrušení trati Litomyšl – Vysoké Mýto se diskutuje již dobrých čtyřicet let, ale teď to začíná zřejmě býtopravdu vážné. Myslím, že předně si je třeba uvědomit dosah případné realizace.

Mít železnici, to byla vždy pročeská městanejen samozřejmost, ale i otázka prestiže, známka kvality a také úrovně.Vezměme východní Čechy, tedy kraje Pardubický a Královéhradecký. Jediná Úpice dráhu nikdy neměla, leží však jen dva kilometry od nádraží ve Rtyni. O železnici nedávno přišlo město Žacléř, z Trutnova však třikrát denně jezdí poblížo víkendech vlaky do polské Lubawky. Z hlediska velikosti, počtu obyvatel a významu nelze však, při vší úctě, tato dvě města s Litomyšlí srovnávat. Na „indexu“ se v tomto směru ocitlo město Dobruška, zůstal tam ale zachován alespoň ranní školní spoj z Opočna. Jeden vlak za den, legrační, že?

Podobně je tomu v rámci celé České republiky. Bez vlaků jsou jen odjakživa jen Benátky nad Jizerou, Kamenickému Šenovu zůstal pouze muzejní provozči na Moravě Orlová. To je v podstatě všechno. V poslední době bylo v naší oblasti několik tratí zrušeno, například spojka do Hněvčevse, do Otovic, nebo úsek trati číslo 016 přes Rozhovice. To jsou ale „jen“ vesnice. Litomyšl,pyšnící se zámkemna seznamu UNESCO, by tak bylo v podstatě jediným městemkolem deseti tisíc obyvatel v republice, které by zůstalo bez železniční dopravy.

Jistě, nemá cenu vzpomínat na dobu, kdy vlak mezi Chocní a Litomyšlí jezdil takřka každou hodinu, ve vlakové četěbylo pět lidí (strojvůdce, topič, vlakvedoucí a dva průvodčí), početní nádražáci sloužilipo celý den v Litomyšli,Vysokém Mýtě i v Cerekvici. Dnes je tam všude pusto. Je jiná doba. Železniční doprava musí mít jistěže lepší úroveň. Dovolil jsem si v lednu poslat dotaz do internetové starostovy odpovědny. Obávám se, že pan starosta mě ne tak docela pochopil. Nešlo mi o to, aby cestička k vlaku vedla pod nadchodem přes soukromou zahrádku, ale přímo ke kolejím. Tam je prostoru dost a je majetkem Českých drah. Zdeby bylo místo i napřesunutí nástupiště místo stejně už nevyužívané nádražní budovy. Cesta k vlaku by se z náměstí kolem Smetanova domu a dolů z nadchodu ke kolejím zkrátila na pouhých pět minut. A rekonstruovat konečně úsek Litomyšl-Tržek, kde se místy jezdí dvacítkou! Toje ovšem záležitostí Českých drah a jejich zájmu o věc. Tady jsem na pochybách. Jejich tiskový mluvčí Petr Šťáhlavský při každé příležitosti hovoří o tom, že prioritu pro ně má pouze úsek z Chocně do Vysokého Mýta.

Vzhledem k věku by mi mohlo být užsrdečně jedno, zda do Litomyšle budou vlaky jezdit, nebo ne. Důchodci však mohou využívat velkých slev a po dovršenísedmdesáti roků věku jezdit osobáky zcela zadarmo. To autobusy neumožňují a cesta do Mýta stojí dnes dvacet čtyři korun. Navíc po naprosto přetížené „pětatřicítce“ jezdit odmítám. Nenechám se tam pro nic za nic zabít. Osobně mám dojem, žefirma OREDO (Organizace regionální dopravy), které Pardubický kraj za naše peníze z danícelou záležitostpřenechal, chce postupně zlikvidovat malé regionální železnice ve prospěch autobusové dopravy. Jestliže se teď bude „lámat chleba“, měli by do věci rázně promluvit představitelé kraje i města, všichni dnes „napříč politickým spektrem“, jak senyní krásně česky říká. Pokudtotiž dojde k likvidaci 130 let sloužící tratě za jejich „panování“, ponesou si na čele navždy toto Kainovo znamení.

ZDENĚK VANDAS, Litomyšl