VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Petice za silnici R35 obsahuje několik omylů

Litomyšl – Město není výjimečné jen svojí krásou, bohatou historií nebo kulturním životem.

7.5.2011 1
SDÍLEJ:

Trasy R 35.Foto: Archiv

Zdá se, že nadmíru oplývá také experty na manipulaci s veřejným míněním. Výstižným příkladem je současná petice občanského sdružení Generace 89 týkající se trasování rychlostní silnice R35.

Kdybych se problematikou hlouběji nezabýval, neváhal bych a podepsal bych ji také. Je napsána vskutku mistrně – zdůrazňuje vzdálenost variant od „centra města“, mluví o jednoznačných výsledcích dokumentace, opakování starých chyb nebo ohroženém rozvoji. Jedinou její slabinou je, že nepočítá s informovanými lidmi. Její autoři ale každopádně vědí, že je účinnější přesvědčovat ostatní, že bojují za to nejlepší pro nás všechny, než chtít po lidech, aby se sami pokoušeli do problému proniknout.

Vysvětlení omylů obsažených v preambuli petice. Dříve schválená trasa silnice R35, kterou chce Generace 89 znovu prosadit, byla skutečně soudně zrušena jen pro nedodržení formálních postupů a nikoliv kvůli trase samotné. Ale to v žádném případě neznamená, že dřívější rozhodnutí muselo být správné – když nedodržíme právo dotčených lidí vyjádřit se k problému, pak jen těžko můžeme rozhodnout kvalifikovaně.

Litomyšl neustále zdůrazňuje ohrožení rozvoje města. Přitom možností na rozvoj je více než dost – jak vedení města (starosta Michal Kortyš), tak zpracovatel nového územního plánu (architekt Hrůša) na veřejném projednávání tohoto plánu jasně deklarovali, že všechny plochy určené k zástavbě není možné využít, že je plán naddimenzovaný. Navíc dálnice v bližší variantě městu rozhodně neznamená, že by se z Lánů stala neobyvatelná zóna. Zvlášť pokud bude realizován plán lesoparku u židovského hřbitova.

Porovnávat rozdělení města průtahem s dálnicí mezi Litomyšlí a fyzicky oddělenou integrovanou obcí Kornicemi je prazvláštní. Kdyby snad někdy kolem roku 2150 mělo dojít k jejich srůstu, pak by to zřejmě bylo ve stylu splynutí Nedošína a Litomyšle – zárodek průmyslové zóny již u Kornic stojí. Generace 89 by měla urychleně začít bojovat i za Suchou a Pazuchu, protože ty R35 odřízne taky.

Nejpodstatnější omyl petice je obsažen ve větě: „Z doposud zpracované dokumentace jednoznačně vyplývá, že jak z hlediska znečištění vzduší, tak z hlediska hlukové zátěže…“ je příznivější varianta prosazovaná Generací 89. Z dokumentace ve skutečnosti vyplývá, že hodnoty jsou obdobné, peticí prosazovaná varianta je lepší jen mírně. Není možné zde uvádět vše, proto jen příklady: „počet ztracených roků života vlivem chronické expozice polétavým prachem“ je takovýto – stávající stav (bez výstavby R35) 908, varianta městská (Generace 89) 879, varianta jižní (bližší městu) 881. Hluková zátěž většinou poklesne oproti stávajícímu i v případě jižní varianty – u Nedošína z 59,5 decibelů přes den na 55,3 resp. z 51,6 na 48,7 na jiném místě, u Lánů z 42,3 na 37,7, na jiném místě mírně vzroste z 36,3 na 43,2, přesto zůstane hluboko pod limity (samozřejmě v případě městské „šetrnější“ varianty se nárůst hluku pouze přesune jinam – například do Bohuňovic nebo Němčic).

Nejpodstatnější však je, že tyto hodnoty platí pro středovou trasu jižního koridoru. Kraj navrhuje v rámci tohoto koridoru kompromisní trasu (č. 3), která dopady výrazně mění. Trasa č. 3 vychází nejlépe. Navíc ještě nebyla využita možnost širšího oblouku obcházejícího obec Řídký, jak požadují Děti Země (ty také podporují trasu bližší městu). Podobné optimalizace bohužel umožňuje jen koridor bližší městu – ve vzdálenějším trasa kopíruje vedení vysokého napětí, jehož přeložení by znamenalo výrazné navýšení nákladů.

Reálně proto hrozí posun R35 blíž Kornicím – na okraj koridoru prosazovaného Generací 89.

Dopad na lidi je evidentně obdobný u obou variant. Rozhodovat by proto měla další kritéria – dopad na přírodu, krajinný ráz, hospodářství, zemědělství, státní finance (sto miliónů není pakatel). To vše mluví pro dálnici mezi Kornicemi a Litomyšlí.

PETR CHALOUPKA

(pozn. Názor čtenáře nevyjadřuje mínění redakce.)

#nahled|https://g.denik.cz/39/bd/r35_graf_denik_clanek_hp.jpg|https://g.denik.cz/39/bd/r35_graf.jpg|Graf.#


7.5.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

STAVBA TĚLOCVIČNY v Janově roste doslova jako houby po dešti. Zázemí pro sportovce bude hotové příští rok.

Postaví tělocvičnu a otevřou novou třídu

Unikátní lokomotivě 464.202 z roku 1956 dala jméno její zelená barva. V uplynulých dnech vozila děti při mikulášských jízdách na trati Litomyšl Choceň.
22

OBRAZEM: Mikuláše přivezla „Rosnička“

Konečně. První výhra Jiskry je na světě

Litomyšl – Stolní tenisté Jiskry rozehráli druhou polovinu třetiligových bojů. V té první se nedočkali ani jednou radosti z vítězství a zabředli tudíž do sestupového pásma.

Lučištníci proti rytířské jízdě v poličské knihovně

Polička – Další z řady historických přednášek Ivany Fridrichové Sýkorové v poličské knihovně je věnována bitvě u Azincourtu, významnému střetnutí stoleté války, ve které angličtí lučištníci porazili početnější francouzskou jízdu.

Začátek byl nadějný, potom se všechno rozsypalo jak domeček z karet

Pomezí – Krajně nepovedenou podzimní část mistrovské fotbalové sezony mají za sebou fotbalisté z Pomezí.

Silný vítr na Svitavsku způsobil pády stromů

Svitavsko – Silný vítr, který měl místy dosahovat až intenzity orkánu, před nímž s předstihem varovali meteorologové, zasáhl rovněž Svitavsko.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT