VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Názory čtenářů na rušení vlakových spojů

Svitavsko - Redukce provozu na železničních regionálních tratích se u čtenářů Deníku většinou nesetkává s pochopením a souhlasem.

1.4.2011 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archiv/ VLP

Veřejná mobilita je stále důležitá

S železnou pravidelností se rok co rok opakuje snaha redukovat provoz na regionálních tratích a tak je postupně uzavřít a následně zrušit. Další tratě v Pardubickém kraji jsou letos ohroženy – Králíky – Štíty, Přelouč – Prachovice, Vysoké Mýto – Litomyšl a dokonce i hlavní tah přes Vysočinu, Žďárec – Polička. Pod záminkou úspor a náhrady železniční dopravy levnou dopravou autobusovou likvidujeme bohatství, které jsme zdědili a které bohužel nedokážeme ani využít natož rozvinout.

Argumentovat u regionálních tratí historickým dědictvím předchozích generací v současné době moc nezabírá. Většina argumentů, kterými jsou schopny regionální železnice obhájit svoji existenci jsou však zcela aktuální. Dopravní síť je největším bohatstvím krajů a vybudovat byť jen pár kilometrů silnice nebo železnice je nesmírně náročné jak finančně tak legislativně. Proto bychom měli k existujícímu infrastrukturnímu bohatství přistupovat velmi citlivě a snažit se jej maximálně využít.

Tlak na dopravní infrastrukturu dále poroste tak jak roste mobilita společnosti. Roste však nerovnoměrně protože silnice a individuální doprava je silně preferována. Proto se na jedné straně pumpují miliardy do dalšího zkapacitnění silnic a jejich údržby a na druhou stranu železniční síť je likvidována. Bez kvalitní veřejné mobility se ale kraje neobejdou. Častým argumentem pro likvidaci regionální železnice je málo cestujících.

Důvodů, proč jsou vlaky na regionálkách poloprázdné, je několik. Jedním z nejvážnějších je, že regiony se vylidňují a život se soustřeďuje do měst a jejich blízkého okolí. Území kraje se velmi rychle dělí na relativně bohaté centrum a chudnoucí a vylidňující se periferii - venkov, který postupně tvoří většinu plochy kraje a kde standardní život je ve srovnání s bohatým centrem zcela neatraktivní. To není černá vize budoucnosti, ale běžná denní realita, jejíž trend je dán ekonomickými zákonitostmi. Pro region je tento trend naprosto likvidační a je nutné s těmito negativními změnami bojovat a snažit se aktivně hledat řešení, která omezují když ne příčiny tak alespoň důsledky.

Jedním z velmi účinných nástrojů boje proti chudým periferiím kraje je právě zlepšení veřejné mobility, založené z ekologických, ale čím dál více i energeticko bezpečnostních důvodů na dopravě kolejové, která umožňuje na základě moderních technologií nejen velmi vysokou konkurenční kvalitu, ale pro autobusovou dopravu nedosažitelnou nezávislost na ropě i na regionálních tratích bez klasické elektrifikace – tzv. hybridní vozidla.

Atraktivní veřejná mobilita dokáže rozprostřít bydlení do větší vzdálenosti od bohatého ekonomického centra bez nutné vazby na individuální dopravu.
Proč jsou ale regionální vlaky prázdné i tam kde na vedlejší silnici stojí kolona? Důvodem je, že jsem regionální tratě - dráhu i to co po ní jezdí – nechali naprosto zastarat a zdevastovat, a proto je především regionální železnice proti automobilu nekonkurenční. Pokud by měla srovnatelný rozvoj a údržbu jakou poskytujeme silniční infrastruktuře, počet cestujících by byl asi významně vyšší. Nikdo z nás by dnes nejel dobrovolně starou škodovkou ze sedmdesátých let po prašné silnici z let padesátých.

To je ale obraz našich regionálních tratí. Kdo mohl vyzkoušet některé regionální dráhy na západ od našich hranic má podstatně lepší představu jak může železnice konkurovat automobilu a co může pro rozvoj regionu nabídnout. Přeplněné silnice z periferie do spádového centra jsou tedy nejen důsledkem současných ekonomických trendů, ale pro regionální železnici především velkou příležitostí pro získání nových zákazníků.

Petr Tejkl

Trať pro veverky za 230 milionů?

Na začátek nesouhlasím z přerušením provozu na trati 261 - Žďárec u Skutče, Pustá Kamenice. Mám proto několik důvodů. V mém stanovisku nepřevažuje osobní zájem, okrem jednoho jediného, který mi přijde patřičně legitimní. A ten slouží i ostatním.

Nechci ani komentovat jednotlivé spoje a mapu jejich obslužnosti, přestupy. Tuto politiku obhajovat nechci z jednoho jediného důvodů - není koncepční. Především si o železnici dovolím tvrdit, že se jedná o veřejný statek sloužící zde po několik desetiletí, v současné době strategický podporovaný EU.
Nekoncepčnost tohoto kroku pokládám za zřejmý. Parafrázovat lze zrušením autobusových linek, jen s tím rozdílem, že ty lze jednoduše nasadit zpět. Silnice se neprovozuje jen kvůli autobusům. Silnice se opravit musí. U vlaku to tak jednoduché není. SŽDC po revitalizaci tratě za více jak 230 miliónů korun nebude do trati již investovat vůbec a přerušením provozu osobní dopravy dojde k postupnému úpadku tratě, nejen technologickému, ale i hodnotovému, jež naši předci potlačovali v chudých oblastech např. stavbou železnice.

Ten patřičný osobní důvod vidím hledisku pohodlného cestování. Pravidelně jezdím z Hlinska na Moravu přes Žďárec u Skutče, Poličku a Svitavy vlakem. Chválím České dráhy, které pod tlakem snižování nákladů zavedli režim „specifického odbavení cestujících“. Cestování je jednodušší, na vlastní zodpovědnost s možností koupení jízdenky online apod. Cestování mi však zhatí uvažované přerušení provozu osobní dopravy. Z Hlinska rozumné spojení na Svitavsko, jiným způsobem než je vlak, prostě není.

Pro cestující v okolí trati bude poté schůdnější cestování osobním autem, než-li ekologičtějším dopravním prostředkem.

Řešení mohl najít Pardubický kraj s obcemi už dříve. „Bohatství“ jižní části Pardubického kraje jde zužitkovat všemožným způsobem.

Kraj mohl ve spolupráci s ČD propagovat dva velice zajímavé mikroregiony. Chrudimsko - Hlinecko primárně v zimě na běžky (oblíbená destinace lyžařů Čachnov) a Českomoravské pomezí s kulturně žijícím městem Polička např. v létě. K čemu jsou pak proinvestované peníze z Evropských fondů (Centrum Bohuslava Martinů, propagace Toulovcových maštalí, Muzeum obuvi a kamene ve Skutči), když se tam turisté ani nedostanou. Kromě ekonomických čísel a statistik by stačilo přidat trochu zájmu o tuto část regionu s hodnotami zdá se podceněnými. Cestujícím tak asi nezbude nic jiného, než přenocovat s veverkami na zastávce v Pusté Kamenici. Doufejme, že kraj své stanovisko ještě přehodnotí.

Radek Latislav, Hlinsko

Věci veřejné chystají petice za další železnice v kraji

Svitavy – Věci veřejné přispěly k zachování osobní železniční přepravy. Krajský úřad v Pardubicích společně se společností OREDO pochopily, že alibistické a prospěchářské návrhy nenaleznou podporu občanů lokalit, kterých se bezprostředně dotýkají.

Tak je tomu i v případě návrhu na neobjednání osobní železniční dopravy na trase Vysoké Mýto – Litomyšl od prosince 2011.
Věci veřejné v této souvislosti zorganizovaly petiční akci pod názvem „Ano osobní železniční dopravě na trati Vysoké Mýto – Litomyšl“. Petice se podle očekávání setkala s pozitivní odezvou.

V současné době je na petičních arších nasbíráno přes dva tisíce podpisů, a to i díky podpoře sdružení Patriot Většina podpisů pochází od občanů dotčených lokalit, tedy Litomyšle, Vysokého Mýta a dalších obcí ležících na trati.

I přes současné prohlášení Krajského úřadu a firmy OREDO budou petiční archy nadále k dispozici občanům, kteří se chtějí svým podpisem přidat k oprávněnému požadavku na zachování osobní železniční dopravy. To pro případ, že by došlo k „náhlému a neočekávanému“ zvratu při jednáních výše zmíněných subjektů.

Věci veřejné v tuto chvíli mají připraveny další petice pro zachování regionálních železničních tratí v Pardubickém kraji. Chtějí tak vyhovět přání občanů z těchto lokalit, kteří se obávají ztráty možnosti cestování vlakem. Petice se v postižených lokalitách objeví nejpozději do konce března. Jedná se o tratě Svitavy – Pustá Kamenice, Moravská Třebová – Chornice, Dolní Lipka – Hanušovice, Borohrádek – Holice.

MIROSLAV DROBNÝ

Vaše téma na stránkách Svitavského deníku

Jaký je váš názor na problematiku rušení spojů na regionálních tratích? Měly by být zachovány i v případě malého zájmu cestujících? Napadá vás řešení, jak zatraktivnit osobní železniční dopravu, aby byla více využívaná? Nebo preferujete dopravu autobusovou a automobilovou? Svoje názory a komentáře na toto téma můžete zasílat na adresu svitavsky@denik.cz. Rádi je otiskneme!

1.4.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Opakovat podobné výkony častěji a body na litomyšlském kontě by musely přibývat daleko rychleji než dosud.

Drama trvalo více než šedesát minut

Vyhlášení nejúspěšnějších sportovců roku 2016 v Tylově domě v Poličce.

Hledáme nejúspěšnější sportovce svitavského regionu

Byt jako investice? Splátky vás vyjdou dráž

Sníte o vlastní nemovitosti, která bude vydělávat za vás? Fajnová myšlenka, ale neoplýváte-li tučným kontem, vše si pořádně spočítejte. Cesta k úvěru bude totiž náročnější. Tedy pokud přiznáte váš skutečný záměr. Zda se takový úvěr vyplatí, přibližuje Lucie Drásalová, hypoteční analytička Partners.

FOTO: Žáci se podívali do školy, nemocnice i na záchranku

Svitavy - Nový projekt Pardubického kraje ZDRAVOhrátky na podporu středních zdravotnických škol v regionu zavítal do Svitav.

Teplická nenávist šíří strach

Pardubický kraj - Strach se šíří českou společností. Případ nenávistných komentářů pod fotografií prvňáčků z teplické základní školy, která je vedle „bílých“ dětí plná i Asiatů, Romů či Muslimů, vyvolal lavinu obav v řadě dalších škol. A odrazuje je od účasti v úspěšném projektu Deníku Naši prvňáčci, který představuje tabla jednotlivých prvních tříd.

Noční jízda opilého mladíka

Polička - Dvě zničená zaparkovaná auta a lampa veřejného osvětlení. To jsou následky noční jízdy dvaadvacetiletého mladíka Poličkou. Muž sedl za volant v neděli hodinu před půlnocí posilněn notnou dávkou alkoholu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT