VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Názory čtenářů na rušení vlakových spojů

Svitavsko - Redukce provozu na železničních regionálních tratích se u čtenářů Deníku většinou nesetkává s pochopením a souhlasem.

1.4.2011 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archiv/ VLP

Veřejná mobilita je stále důležitá

S železnou pravidelností se rok co rok opakuje snaha redukovat provoz na regionálních tratích a tak je postupně uzavřít a následně zrušit. Další tratě v Pardubickém kraji jsou letos ohroženy – Králíky – Štíty, Přelouč – Prachovice, Vysoké Mýto – Litomyšl a dokonce i hlavní tah přes Vysočinu, Žďárec – Polička. Pod záminkou úspor a náhrady železniční dopravy levnou dopravou autobusovou likvidujeme bohatství, které jsme zdědili a které bohužel nedokážeme ani využít natož rozvinout.

Argumentovat u regionálních tratí historickým dědictvím předchozích generací v současné době moc nezabírá. Většina argumentů, kterými jsou schopny regionální železnice obhájit svoji existenci jsou však zcela aktuální. Dopravní síť je největším bohatstvím krajů a vybudovat byť jen pár kilometrů silnice nebo železnice je nesmírně náročné jak finančně tak legislativně. Proto bychom měli k existujícímu infrastrukturnímu bohatství přistupovat velmi citlivě a snažit se jej maximálně využít.

Tlak na dopravní infrastrukturu dále poroste tak jak roste mobilita společnosti. Roste však nerovnoměrně protože silnice a individuální doprava je silně preferována. Proto se na jedné straně pumpují miliardy do dalšího zkapacitnění silnic a jejich údržby a na druhou stranu železniční síť je likvidována. Bez kvalitní veřejné mobility se ale kraje neobejdou. Častým argumentem pro likvidaci regionální železnice je málo cestujících.

Důvodů, proč jsou vlaky na regionálkách poloprázdné, je několik. Jedním z nejvážnějších je, že regiony se vylidňují a život se soustřeďuje do měst a jejich blízkého okolí. Území kraje se velmi rychle dělí na relativně bohaté centrum a chudnoucí a vylidňující se periferii - venkov, který postupně tvoří většinu plochy kraje a kde standardní život je ve srovnání s bohatým centrem zcela neatraktivní. To není černá vize budoucnosti, ale běžná denní realita, jejíž trend je dán ekonomickými zákonitostmi. Pro region je tento trend naprosto likvidační a je nutné s těmito negativními změnami bojovat a snažit se aktivně hledat řešení, která omezují když ne příčiny tak alespoň důsledky.

Jedním z velmi účinných nástrojů boje proti chudým periferiím kraje je právě zlepšení veřejné mobility, založené z ekologických, ale čím dál více i energeticko bezpečnostních důvodů na dopravě kolejové, která umožňuje na základě moderních technologií nejen velmi vysokou konkurenční kvalitu, ale pro autobusovou dopravu nedosažitelnou nezávislost na ropě i na regionálních tratích bez klasické elektrifikace – tzv. hybridní vozidla.

Atraktivní veřejná mobilita dokáže rozprostřít bydlení do větší vzdálenosti od bohatého ekonomického centra bez nutné vazby na individuální dopravu.
Proč jsou ale regionální vlaky prázdné i tam kde na vedlejší silnici stojí kolona? Důvodem je, že jsem regionální tratě - dráhu i to co po ní jezdí – nechali naprosto zastarat a zdevastovat, a proto je především regionální železnice proti automobilu nekonkurenční. Pokud by měla srovnatelný rozvoj a údržbu jakou poskytujeme silniční infrastruktuře, počet cestujících by byl asi významně vyšší. Nikdo z nás by dnes nejel dobrovolně starou škodovkou ze sedmdesátých let po prašné silnici z let padesátých.

To je ale obraz našich regionálních tratí. Kdo mohl vyzkoušet některé regionální dráhy na západ od našich hranic má podstatně lepší představu jak může železnice konkurovat automobilu a co může pro rozvoj regionu nabídnout. Přeplněné silnice z periferie do spádového centra jsou tedy nejen důsledkem současných ekonomických trendů, ale pro regionální železnici především velkou příležitostí pro získání nových zákazníků.

Petr Tejkl

Trať pro veverky za 230 milionů?

Na začátek nesouhlasím z přerušením provozu na trati 261 - Žďárec u Skutče, Pustá Kamenice. Mám proto několik důvodů. V mém stanovisku nepřevažuje osobní zájem, okrem jednoho jediného, který mi přijde patřičně legitimní. A ten slouží i ostatním.

Nechci ani komentovat jednotlivé spoje a mapu jejich obslužnosti, přestupy. Tuto politiku obhajovat nechci z jednoho jediného důvodů - není koncepční. Především si o železnici dovolím tvrdit, že se jedná o veřejný statek sloužící zde po několik desetiletí, v současné době strategický podporovaný EU.
Nekoncepčnost tohoto kroku pokládám za zřejmý. Parafrázovat lze zrušením autobusových linek, jen s tím rozdílem, že ty lze jednoduše nasadit zpět. Silnice se neprovozuje jen kvůli autobusům. Silnice se opravit musí. U vlaku to tak jednoduché není. SŽDC po revitalizaci tratě za více jak 230 miliónů korun nebude do trati již investovat vůbec a přerušením provozu osobní dopravy dojde k postupnému úpadku tratě, nejen technologickému, ale i hodnotovému, jež naši předci potlačovali v chudých oblastech např. stavbou železnice.

Ten patřičný osobní důvod vidím hledisku pohodlného cestování. Pravidelně jezdím z Hlinska na Moravu přes Žďárec u Skutče, Poličku a Svitavy vlakem. Chválím České dráhy, které pod tlakem snižování nákladů zavedli režim „specifického odbavení cestujících“. Cestování je jednodušší, na vlastní zodpovědnost s možností koupení jízdenky online apod. Cestování mi však zhatí uvažované přerušení provozu osobní dopravy. Z Hlinska rozumné spojení na Svitavsko, jiným způsobem než je vlak, prostě není.

Pro cestující v okolí trati bude poté schůdnější cestování osobním autem, než-li ekologičtějším dopravním prostředkem.

Řešení mohl najít Pardubický kraj s obcemi už dříve. „Bohatství“ jižní části Pardubického kraje jde zužitkovat všemožným způsobem.

Kraj mohl ve spolupráci s ČD propagovat dva velice zajímavé mikroregiony. Chrudimsko - Hlinecko primárně v zimě na běžky (oblíbená destinace lyžařů Čachnov) a Českomoravské pomezí s kulturně žijícím městem Polička např. v létě. K čemu jsou pak proinvestované peníze z Evropských fondů (Centrum Bohuslava Martinů, propagace Toulovcových maštalí, Muzeum obuvi a kamene ve Skutči), když se tam turisté ani nedostanou. Kromě ekonomických čísel a statistik by stačilo přidat trochu zájmu o tuto část regionu s hodnotami zdá se podceněnými. Cestujícím tak asi nezbude nic jiného, než přenocovat s veverkami na zastávce v Pusté Kamenici. Doufejme, že kraj své stanovisko ještě přehodnotí.

Radek Latislav, Hlinsko

Věci veřejné chystají petice za další železnice v kraji

Svitavy – Věci veřejné přispěly k zachování osobní železniční přepravy. Krajský úřad v Pardubicích společně se společností OREDO pochopily, že alibistické a prospěchářské návrhy nenaleznou podporu občanů lokalit, kterých se bezprostředně dotýkají.

Tak je tomu i v případě návrhu na neobjednání osobní železniční dopravy na trase Vysoké Mýto – Litomyšl od prosince 2011.
Věci veřejné v této souvislosti zorganizovaly petiční akci pod názvem „Ano osobní železniční dopravě na trati Vysoké Mýto – Litomyšl“. Petice se podle očekávání setkala s pozitivní odezvou.

V současné době je na petičních arších nasbíráno přes dva tisíce podpisů, a to i díky podpoře sdružení Patriot Většina podpisů pochází od občanů dotčených lokalit, tedy Litomyšle, Vysokého Mýta a dalších obcí ležících na trati.

I přes současné prohlášení Krajského úřadu a firmy OREDO budou petiční archy nadále k dispozici občanům, kteří se chtějí svým podpisem přidat k oprávněnému požadavku na zachování osobní železniční dopravy. To pro případ, že by došlo k „náhlému a neočekávanému“ zvratu při jednáních výše zmíněných subjektů.

Věci veřejné v tuto chvíli mají připraveny další petice pro zachování regionálních železničních tratí v Pardubickém kraji. Chtějí tak vyhovět přání občanů z těchto lokalit, kteří se obávají ztráty možnosti cestování vlakem. Petice se v postižených lokalitách objeví nejpozději do konce března. Jedná se o tratě Svitavy – Pustá Kamenice, Moravská Třebová – Chornice, Dolní Lipka – Hanušovice, Borohrádek – Holice.

MIROSLAV DROBNÝ

Vaše téma na stránkách Svitavského deníku

Jaký je váš názor na problematiku rušení spojů na regionálních tratích? Měly by být zachovány i v případě malého zájmu cestujících? Napadá vás řešení, jak zatraktivnit osobní železniční dopravu, aby byla více využívaná? Nebo preferujete dopravu autobusovou a automobilovou? Svoje názory a komentáře na toto téma můžete zasílat na adresu svitavsky@denik.cz. Rádi je otiskneme!

1.4.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

Řemeslné práce - Řemeslné práce Svářeč 25 000 Kč

Svářeči Svářeč TIG. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Společnost MS ProTech se zabývá zakázkovou výrobou strojních dílů a kompletních sestav strojů. , , NÁPLŇ PRÁCE: do našeho týmu hledáme nového kolegu pro svařování nerezové oceli metodou TIG., POŽADAVKY: technické vzdělání, orientace ve výkresové dokumentaci, znalost práce s měřidly, zkušenost se svařováním nerezových plechů do tloušťky 10 mm, svařování trubek výhodou, manuální zručnost, pečlivost, pořádnost, systematičnost, NABÍZÍME: ohodnocení dle schopností a dosahovaných výkonů, možnost osobního a profesního růstu, příspěvek na stravování a penzijní připojištění, KONTAKT: telefonicky, e-mailem nebo osobně. Pracoviště: Ms protech s.r.o., 569 07 Radiměř. Informace: Milan Štoudek, +420 605 157 702.

Výroba - Výroba Pomocní dělníci ve výrobě 13 000 Kč

Pomocní dělníci ve výrobě pomocní dělníci ve výrobě. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13000 kč. Volných pracovních míst: 6. Poznámka: . Pracoviště: T&t - trade holding s.r.o. - litomyšl (na lánech), Na Lánech, č.p. 105, 570 01 Litomyšl. Informace: Marie Lorencová, +420 461 611 357.

Zákaznický servis - Zákaznický servis Pracovníci v zákaznických 25 000 Kč

Pracovníci v zákaznických kontaktních centrech Operátor call centra telemarketingových služeb. Požadované vzdělání: bez vzdělání. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Telefonní operátor pro aktivní prodej., Nabízíme pracovní pozici telefonního operátora pro aktivní prodej v nově založené společnosti s velkým potenciálem. Buďte naší součástí a rozvíjejte společnost společně s námi! Budete pracovat v mladém kolektivu v teple a klidu kanceláře. , Očekáváme od Vás:, Proaktivní přístup, asertivní jednání, srdce a duši obchodníka, skvělou výřečnost, loajalitu a práci na PC. , Nabízíme Vám:, Smlouvu na dobu neurčitou, stálý měsíční plat od 20.000 v čistého + odměny za dobře odvedenou práci, , Co bude náplní Vaší práce? , Budete navolávat nové akvizice a zároveň stávajícím zákazníkům nabízet dodatky ke smlouvě dle osvědčeného callscriptu., Požadavky na vzdělání nejsou., Své životopisy zasílejte na personalni@rodinna-energie.cz, Zasláním životopisu souhlasíte se zpracováním osobních údajů.. Pracoviště: Rodinná energie a.s., Na Lánech, č.p. 764, 570 01 Litomyšl. Informace: Lukáš Pešek, +420 770 138 770.

Výroba - Výroba Pomocní dělníci ve výrobě 13 000 Kč

Pomocní dělníci ve výrobě pomocní dělníci ve výrobě. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13000 kč. Volných pracovních míst: 7. Poznámka: . Pracoviště: T&t - trade holding s.r.o. - litomyšl (mařákova), Mařákova, č.p. 365, 570 01 Litomyšl. Informace: Marie Lorencová, +420 461 611 357.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Kandidáti do senátu přibývají

AUTOREM svícnu v piaristickém chrámu je architekt Marek Štěpán.

Informační centrum pro setkávání s Bohem

Dopadení nizozemských agresorů a přes dvě promile po dvou pivech: videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v úterý 24. dubna 2018.

Kompostéry na zahrady rozdávají lidem zadarmo

Orliskoústecko, Svitavsko - Shrabané listí, posekaná tráva… Kam s tím? Města v regionu nechtějí bioodpad jen tak v běžné popelnici a vycházejí lidem vstříc. V Lanškrouně a Moravské Třebové rozdají několik stovek kompostérů.

FOTO: Ve znamení vody

Litomyšl - Den Země za Smetanovým domem v Litomyšli byl ve znamení vody. Bez té by nebylo možné odhalit street art Rainworks. Jedná se o umění, které nelze vidět, když je sucho. Podobných maleb nechal ve městě organizátor akce, Dům dětí a mládeže Litomyšl, namalovat ještě pět. Kromě této netradiční atrakce byl zejména pro děti připraven pestrý program.

Kraj zjišťuje počty kamionů

Svitavy - Na silnici II/366 mezi Svitavami a Mikulčí začalo včera měření průjezdnosti.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT