O zámku v Litomyšli, památce UNESCO, se dozví turisté už při příletu na letiště do Prahy. Jak je to možné? Zámek má vlastní filmové spoty, které nahráli sami zaměstnanci zámku.

Klavír ve filmu

Nové filmové spoty renesančního zámku lákají turisty k návštěvě zámku a speciálně potom na trasu ve věži. Reklamní spoty jsou k vidění na webu zámku, v informačním centru a jeden spot zhlédnou i cestující na letišti Ruzyně v Praze. První půlminutový snímek vznikl na přání kastelánky Jany Sehnalové. Nechtěla suché záběry, ale realitu. „Zjistili jsme, že máme talent a natočili jsme spot s názvem Radovánky na zámku v Litomyšli. Oblékli jsme si kostýmy, ve kterých provázíme o víkendech a rozehráli v expozicích scénky. Snažíme se ve spotu přiblížit zámek jako místo pro život," uvedla kastelánka Jana Sehnalová. Záběry ze zámeckých komnat sladil režisér a autor střihu Tomáš Čermák s klavírní hudbou litomyšlského rodáka Bedřicha Smetany.

Návštěvníci se prostřednictvím spotu podívají také do zámecké věže, která je přístupná a letos tu přibyla nová strašidla. „Ve druhém spotu prochází kluk trasou Komu straší ve věži. V prodloužené verzi se objevuje drak, bílá paní, pavouci, ale také rytíř, který vyleze z krypty a prochází zdí nebo je bezhlavý. Podařilo se nám vytvořit pět trikových scén," přiblížil spot Tomáš Čermák. Do kostýmů strašidel se oblékli zaměstnanci zámku.

Příště horor?

Natáčení trvalo zhruba tři dny. Režisérovi Tomáši Čermákovi pomohli bývalí spolužáci z filmové školy. „Filmek z věže má asi čtyři minuty. Kdyby to nebylo hlavně pro děti, udělal bych to asi drsnější. Pro malé diváky to ale musí být lehce strašidelné a někde až úsměvné," dodal režisér. Lidé z Litomyšle by ale uvítali v kraji více tabulí, které zvou do památky UNESCO.

VE SPOTU o renesančním zámku si zahráli sami zaměstnanci, se kterými se návštěvníci mohou setkat při prohlídkách zámku, kdy oblékají kostýmy.