„Vymyslet cokoliv není obtížné. Nejtěžší je udělat Rusalku klasicky," nechal se slyšet režisér Zdeněk Troška, který je podepsán pod představením pražského Národního divadla. To se odehrálo v Litomyšli na druhém zámeckém nádvoří hned dvakrát – v pondělí a v úterý večer a u diváků sklidilo zasloužené ovace.
„Rusalka je magická opera, jedna z nejkrásnějších na světě. Nechybí v ní, ale ani nepřebývá jediná nota. A jestliže Antonín Dvořák napsal, že Rusalka je lyrická pohádka, měla by se tak také inscenovat," sdělil Zdeněk Troška.

„Jsem rád, že Zdeněk Troška Rusalku pojal klasicky. Šlo o velmi působivé představení," vyjádřil se dramaturg festivalu Smetanova Litomyšl Vojtěch Stříteský.
„V přípravě tohoto titulu ani pro Smetanovu Litomyšl nic nepodcenil. Snad nikdy se ještě nestalo, že by přijel takový profík a všude rozdával úsměvy. Žádná direktivní nařízení, s každým jednal jako se sebou rovným. Neměl ani žádné speciální požadavky. Všechno běželo jako na drátkách. Myslím, že jeho lidskost se projevuje i v jeho režijním pojetí této opery," nechal se slyšet Vojtěch Stříteský.

„Se Zdeňkem Troškou to byla úžasná spolupráce," potvrdila dramaturgyně inscenace Jitka Slavíková.

„Zdeněk Troška patří k těm operním režisérům, kteří mají hudební vzdělání. Umí noty a dokonce sám hraje na klavír. Na rozdíl od některých jiných operních režisérů, jimž dokonce hudba v opeře vadí," přidala možná kapku překvapivé zjištění Jitka Slavíková.

„V letech 2013 až 2014 se Rusalka dosud hrála ve třiadvaceti inscenacích ve dvaadvaceti městech Evropy a Americe. Kdyby to věděl její autor, Antonín Dvořák, určitě by měl radost z toho, že se mu podařilo splnit jeho sen – být světově uznávaným operním skladatelem. Kdyby znal kvalitu některých inscenací, asi by úplně spokojen nebyl. Rusalku napsal jako lyrickou pohádku a některé inscenace nemají s tímto podtitulem co do činění," poznamenala dramaturgyně nastudování Národního divadla v Praze.
V něm se v titulní roli Rusalky zaskvěla v úterý večer Pavla Vykopalová. Prince si „střihl" Peter Berger, Vodníka Peter Mikuláš, Ježibabu Veronika Hajnová, Cizí kněžnu absolventka pardubické konzervatoře Iveta Jiříková, Hajného Jan Ježek a Kuchtíka Michaela Kušteková.

Pohádkový ráz opery podtrhla i scéna Milana Ferenčíka, kostýmy Josefa Jelínka a působivá baletní čísla v choreografii Dany Morávkové. Atmosféru dobře dotvořily také filmové dotáčky. Jen škoda, že zejména na úvod jejich sílu v Litomyšli trochu utlumilo denní světlo, a to i přes pozdní začátek ve 21 hodin…
Dirigentskou taktovku měl pevně v rukách Jiří Štrunc a i orchestr podal v úterý večer v Litomyšli znamenitý výkon.
Troškova Rusalka byla na „Smetance" dalším mimořádným diváckým a hlavně posluchačským zážitkem.

I pro neopakovatelný genius loci prostoru druhého zámeckého nádvoří, v němž se tento nesmrtelný romantický příběh odehrával…