Osmý ročník třídenního festivalu dokumentárních filmů Nadotek doprovázela mnohá očekávání.

Po dvou letech se festival opět vrátil do prostor Malé scény, která prošla generální rekonstrukcí, hlavním magnetem mělo pak být uvedení režisérské verze jedinečného sběrného projektu dokumentaristy Pavla Kouteckého Občan Havel. Připravena byla beseda s producentkou filmu Jarmilou Polákovou a režisérem Miroslavem Jankem, který projekt po tragické smrti Pavla Kouteckého dokončil. A samozřejmě řada soutěžních a nesoutěžních projekcí pro školy i veřejnost. Poté, co se minulý ročník festivalu přesunul kvůli rekonstrukci Malé scény do Roškotova divadla, což negativně poznamenalo jeho návštěvnost, bylo pro organizátory otázkou, zda letos diváci znovu přijdou…

Chvála na adresu „nové“ Malé scény

V sobotu večer, kdy festival skončil, měl jeho ředitel Jiří Flídr mnoho důvodů ke spokojenosti. O letošním festivalu se totiž dá hovořit jen v superlativech. Vyšlo snad úplně všechno: diváci se do „nové“ Malé scény vrátili, veřejné i školní projekce měly příjemný ohlas, beseda věnovaná projektu Občan Havel se vydařila, při samotné projekci filmu pak sál Malé scény praskal ve švech a diváci si odnášeli hluboký zážitek.

„Všechno šlo až podezřele hladce, lidé opravdu chodili, při koncipovaných večerech pak byl sál plný. Určitě dobrým tahem bylo uvedení filmu Kasaři z roku 1958, jehož exteriéry se točily v Ústí a v komparsu bylo hodně místních. Vydařil se i večer věnovaný nadaci Film & sociologie. Uvedení časosběrného dokumentu Občan Havel, a to nejen při hlavním večeru, ale i při projekci pro školy, mělo výbornou atmosféru. Soutěžních filmů bylo promítnuto osmnáct, převažovaly hodinové formáty a diváci viděli opravdu to nejlepší, co se za poslední rok natočilo, konkurence byla tvrdá,“ bilancoval Jiří Flídr.

Spokojen byl i programový ředitel festivalu Martin Štoll. Ten také nešetřil chválou na adresu Malé scény. „Návrat do Malé scény na nás působí trochu jako sci–fi. Ta budova byla jakýmsi reliktem socialismu stavebně i stavem a já jsem si vůbec nedokázal představit, co se z té kostky dá ještě udělat. Přijel jsem a jsem nadšený. Nepamatuji si, že by se někde podařilo z beznadějného objektu udělat něco, co má ducha. Je to nádherné, neuvěřitelné. Pro náš festival je to ideální prostor, neznám lepší v republice,“ prohlásil upřímně.

„Je dobře, že se tento festival v Ústí etabloval a město ho určitě bude podporovat i v příštích letech. Za roky jeho existence tu byla řada významných osobností našeho filmu, za což můžeme pořadatelům jen děkovat,“ řekl Deníku ústecký místostarosta Luboš Bäuchel a dodal: „Nenechal jsem si ujít promítání filmu Občan Havel a jsem nadšený. Ten film má sice dvě a půl hodiny, ale člověk je tak zaujatý, že vůbec nechce jít pryč. Nadchnul mě a všem ho mohu jen doporučit.“

Kdo si letos odnesl festivalové ceny?

A kdo si letos z Nadoteku odvezl „vavříny“? Hlavní cenu v kategorii filmů nad 30 minut získal režisér Pavel Štingl za snímek Suchá hora, dedina na konci trati…, hlavní cenu v kategorii do 30 minut pak režisérka Adéla Sirotková za snímek Singles. Ceny poroty získaly filmy Oni, my a Skitskoj /dialog ve střižně/ (režie Zdeněk N. Bričkovský) a Uvnitř vnitra (režie Josef Císařovský). Cenu Milana Maryšky za celoživotní přínos české dokumentaristice získal in memoriam autor projektu Občan Havel Pavel Koutecký.