Mimořádné výtvarné, básnické i vydavatelské dílo Bohuslava Reynka je možné vidět na dvou místech v Pardubickém kraji. Unikátní výstava s názvem Mezi nebem a zemí je umístěna v Městské galerii ve Vysokém Mýtě a v sálech zámeckého pivovaru v Litomyšli. Podařilo se pro ni shromáždit exponáty z českých i zahraničních institucí i od mnoha soukromých galeristů a sběratelů. „Přestože byl Bohuslav Reynek v oboru grafiky samouk, tvoří to nejvzácnější, co v tomto oboru ve 20. století v Československu vzniklo,“ sdělil kurátor výstavy Pavel Chalupa.

V Litomyšli si návštěvníci mohou prohlédnout dosud neznámý soubor sedmdesáti francouzských i českých kreseb z autorovy pozůstalosti. Kromě nich jsou vystaveny jeho rovněž neznámé olejomalby, pro něž vytvořil tvůrce litomyšlského výstavního prostoru Josef Pleskot speciální mobiliář. Expozici doplňuje čtrnáct slavných suchých jehel s monotypem v parafrázi na čtrnáct zastavení Krista. Reynkovy kresby jsou cenné, protože jich je málo. Pocházejí z let 1925 až 1936, kdy žil Reynek v Grenoblu a neměl moc peněz. Dlouho byly zastrčené v domě v Petrkově, kde Reynek žil.

V zámeckém pivovaru je nyní k vidění unikátní výstava děl Bohuslava Reynka. Slavnostní vernisáže se v pátek zúčastnili také jeho dva synové Jiří a Daniel Reynkovi, kteří žijí v Petrkově na Vysočině.

Bydlí v domě po svém otci, který žil v úplné prostotě. „V domě se od té doby nic nezměnilo, byla tam jen zavedena elektřina,“ řekl kurátor výstavy v Litomyšli Pavel Chalupa. Oba chlapci, jak se jim dodnes říká, jsou výstavou v Litomyšli nadšeni. Na tatínka rádi vzpomínají. „Otec nás k umění nevedl, jen nám ho umožňoval. Kreslil jsem jako blázen a on byl rád. Podporoval nás. Ukazoval nám monografie a v Grenoblu nás vodil do obrazárny. I když to bylo asi proto, že nebylo kam jít. Vzpomínám si, jak v té obrazárně lidem na parketách krásně vrzaly boty,“ uvedl Jiří Reynek.

Daniel i Jiří Reynkovi neskrývali v pátek radost, že se podařilo dílo jejich otce vystavit právě v prostorách architekta Josefa Pleskota. „Litomyšl má velké renomé a kulturní tradici. Je to pro dílo otce ideální místo, stejně jako Dům U Kamenného zvonu v Praze nebo letohrádek na Bílé Hoře,“ řekl Jiří Reynek. Ani jeden ze synů Bohuslava Reynka se výtvarnému umění profesionálně nevěnoval, ačkoliv Daniel se stal fotografem. „Já jsem kreslil jen jako malý kluk, pak jsem jezdil s nakladačem, ale umění už ne,“ dodal Jiří.

Bohuslav Reynek se narodil v roce 1892 se v Petrkově u Havlíčkova Brodu jako jediný syn místního statkáře. Po maturitě studoval zemědělství, studia však po několika týdnech zanechal a z Petrkova se vydal na první cestu do Francie a začal psát básně. Později spolupracoval s vydavatelem Josefem Florianem ze Staré Říše. Svými překlady poezie i prózy, vlastními básněmi a grafikami velmi ovlivnil jeho edice. V roce 1923 odjel do Grenoblu, aby poznal autorku knihy Ta vie est la…, básnířku Suzanne Renaudovou, kterou si roku 1926 vzal za manželku. Následujících deset let žil s rodinou ve Francii, do Petrkova se nastálo vrátil po otcově smrti.

Po roce 1948 byl jejich statek zestátněn a Reynek na něm poté pracoval jen jako zemědělský dělník až do roku 1957. První roky se zcela uzavřel a ani neopouštěl dům. Tehdy vznikla většina jeho grafického díla a dozrál také jeho osobitý básnický projev. „Byl to takový katolík disident. Rozhodl se žít úplně skromně, odloučen od technické civilizace, byl to notorický odpírač nezadržitelného pokroku. Poezii i grafické dílo věnoval tématům spojeným s křesťanskou vírou,“ uvedl Pavel Chalupa. Reynkovy kresby vznikaly v letech 1925 až 1936, kdy si potřeboval přivydělat. Začátek jeho tvorby olejomaleb je podle Chalupy spojen s návštěvou botanické zahrady v Grenoblu, kde náhodou našel na cestě krabici s tubami tiskařských barev. Považoval to za znamení shora.
Veřejnost se o Reynkovi znovu začala dozvídat až v 60. letech, v roce 1964, kdy ovdověl, směl poprvé po 35 letech vystavovat. Na konci roku 1969 ještě stihl vydat svazek poezie. Svoji poslední sbírku Odlet vlaštovek už vydat nemohl. Sazba byla během normalizace rozmetána.

(ik, čtk)