Giovanni, možná že o něco ještě populárnější „opera oper" se hrála u nás přece jen vícekrát, Figarova svatba však už také potřetí. V roce 1988 byla dokonce první světovou operou, která pronikla na Smetanovu Litomyšl, což je dnes už zcela běžné.

Figarova svatba.Stejně jako Rossiniho Lazebník sevillský byla Figarova svatba komponována podle Beaumarchaisovy veselohry. Italským textem ji opatřil Lorenzo Da Ponte.Tato inscenace se hraje s českými titulky (ty jsou pro pochopení poněkud komplikovaného děje zcela nezbytné) v pražském Stavovském divadle již dvanáctou sezónu. Premiéra byla 9. února 2002, toto litomyšlské představení bylo již 192. v pořadí. Předchozí inscenace byla v Litomyšli k vidění v roce 2001, tehdy za značného chladu, kdy umělci navlékli na sebe pod kostýmy vše, co bylo po ruce. Tentokrát počasí přálo více a bylo znovu co poslouchat a na co se dívat. Opera má čtyři jednání – hlavní přestávka je mezi druhým a třetím – a viděli jsme v akci tím pádem i sehraný tým „kulisáků" při nelehkých přestavbách scény, což se v Praze odehrává samozřejmě při zatažené oponě.

Orchestr vedl zkušenou rukou dirigent Jan Chalupecký. Mezi čtrnácti sólisty Figarovy svatby se za ta léta vystřídali mnozí z nich. V titulní úloze Figara v Praze občas vystoupí i dnešní úspěšný sólista vídeňské Státní opery Adam Plachetka. V současné době jsou všechny role obsazeny dvojmo až trojmo. Palmu večera v Litomyšli sklidil asi mladý hrabě Jiří Brückler, který má svá nejlepší pěvecká léta právě před sebou. Úlohu Figara má již dobře zažitou František Zahradníček, hraběnkou byla zkušená Jitka Svobodová. Role Zuzanky a rozpustilého Cherubína byly obsazeny mladými pěvkyněmi Janou Siberou a Michaelou Kapustovou. V úloze někdejšího hraběnčina „domácího" doktora Bartola se představil Luděk Vele, který mimo to tentýž den exceloval v jedenáct hodin jako jeden z hostů Cibulkova rozhlasového Tobogánu,  vysílaného přímo ze zámecké jízdárny litomyšlského zámku.

ZDENĚK VANDAS