Kdo by neznal legendární traktůrek Zetor, který se pyšní třemi rychlostmi, zpátečkou, brzdou a pohyblivým volantem. Oblíbený je pro svou odolnost a funkčnost generacemi dědů, otců i synků. První traktůrek z Chuchelny u Semil se začal prodávat v roce 1957 a hned si získal nesmírnou popularitu, kterou neztratil dodnes. Vypadá možná jednoduše, ale je sestavený z velkého množství dílků.

Jeho základem, stejně jako všech hraček z Kovapu, je potištěný plech, který se pak zpracovává v lisovně. Strojově se vyřežou veškeré díly a u těch se pak ještě na menších strojích vyseknou všelijaké dírky či perforace pro spojení s dalšími součástkami. Následně se vzniklé komponenty ohýbají. Pak už takto připravené součástky putují na oddělení finální montáže, kde pod rukama šikovných pracovníků vznikají legendární traktůrky.

Jak vypadala beruška na klíček:

Zdroj: Youtube

Pod kapotu patří natahovací pérové strojky. V Kovapu se vyrábějí celé – od malých ozubených koleček přes západky až po opěrné osičky. Stejný strojek najdou fandové v berušce nebo v natahovacím autobuse, pro traktůrek je ale zapotřebí trochu jiný systém. Jde o originální strojek, díky němuž má traktůrek tři rychlosti, zpátečku i brzdu, a také řízení volantem.

Děti z baby-boomu 70. let na okresní spartakiádě v roce 1985 v Českém Krumlově. Cvičení mladších žáků.
Husákovy děti. Plánovaný baby-boom přerostl státu přes hlavu. A ještě přeroste

Vyrábí se v několika barevných verzích, favoritem mezi zakázníky pořád zůstává červená varianta. Červenou barvu má ostatně také další oblíbená plechová hračka – londýnský double-decker, autobus na klíček. Z Chuchelny vyjíždějí do světa i hasičské a vojenské vozy, stejně jako klasická autíčka na klíček, jako je Porsche 356 nebo Tatra 603. Nechybějí kabriolet či kupé od Mercedesu, garáž i legendární brouk a mikrobus od Volkswagenu.

Rodinný podnik na výrobu plechových hraček založil v Semilech těsně po druhé světové válce Eduard Sedlák se svým bratrem Otou. Pořídili si tiskařský stroj a spolu s pěti zaměstnanci začali tisknout první plechové pláty. Prvním výrobkem byl malý parní válec. Po únorovém převratu se jejich firma stala součástí libereckého výrobního družstva SVED.

Céčka rozpoutala doslova celospolečenské šílenství. Postupně se začala vyrábět v nejrůznějších barvách i tvarech.
Legendární české hračky: Merkur pomáhal vynálezcům, céčka se stala hitem náhodou

Spolu s Františkem Zemanem, který byl vyučený puškař, vytvořil Eduard Zeman legendární čtyřrychlostní traktůrek – tři rychlosti vpřed a jedna vzad. Kouzelná hračka se stala součástí československé expozice na Expo 1958 v Bruselu, odkud si odvezla ocenění.

Od roku 1960 semilská výroba hraček nově spadala pod Kovodružstvo Náchod, rodí se slunéčko na klíček, které nikdy nepadá ze stolu. Před odchodem na odpočinek v roce 1967 Eduard Sedlák vytvořil svou poslední úspěšnou hračku – kluka na tříkolce. Postavička s oranžovými kraťasy a kulichem s bambulí po natažení klíčkem šlape a kývá hlavou. V sedmdesátých letech prožívají plechové hračky z Podkrkonoší zlaté časy, v polovině osmdesátých let se však zdálo, že drahý plech bude vytlačen levným plastem a výroba legendárních hraček na klíček skončí.

Podívejte se, jak jezdili kluci na tříkolce:

Zdroj: Youtube

Naštěstí po sametové revoluci, kdy z bývalého Kovodružstva vznikl Kovap, který dnes spadá pod společnost Sages Consulting, přišla objednávka německé firmy Schuco. Zadala si výrobu několika plechových hraček, které ve zmenšeném měřítku dokonale napodobují originál. Díky získání licencí na traktory značek Lanz Bulldog či John Deere je začal Kovap vyrábět. Z mnoha se stal vzácný sběratelský artikl.