Je tedy extrémně důležité, aby se stavba stihla v souladu s harmonogramem a nevytvořila „díru“ v bezprecedentní rostoucí dálniční síti, v níž by z kapacitní komunikace bylo nutné sjíždět na okresky (a pak zase zpátky).

Onoho pondělí se na staveništi slavnostně klepalo kladívky na základní kámen a člen představenstva polské stavební firmy Budimex Cezary Lysenko v pondělí přečetl část svého projevu česky. Od té doby uplynul měsíc a týden (k dnešku přesně 36 dní) a na staveništi se neděje vůbec nic.

Nová vizualizace dálnice D35 Litomyšl - Janov po 1. memorandu (úprava trasy u Kornic)
Litomyšl bude "ostrovem" na D35. Dopravní peklo potrvá jen pár měsíců

Nikde žádné zařízení staveniště, nikde žádné stroje, cedule označující stavbu, nikde žádní pracovníci, prostě nic. A přitom právě tato polská firma se nedávno chlubila, jak už je skvěle připravena na výstavbu dálničního úseku D11 k polským hranicím, tedy na zakázku, k níž dosud stále nedoběhlo výběrové řízení na zhotovitele.

„V případě dálnice D11 mezi Trutnovem a polskými hranicemi je připraven okamžitě začít s pracemi. Zaměstnanci firmy se na místě již zabydlují ve dvou nově otevřených kancelářích. K dispozici je rovněž veškerá potřebná technika,“ psalo se na začátku dubna.

Výstavba dálnice D35 v úseku Janov - Opatovec pokračuje, blíží se stavba estakády.
Stavba D35 u Svitav pokračuje. Výsuv konstrukce mostu přes I/35 začne v květnu

Následně byla firma z výběrového řízení vyloučena kvůli nesplnění potřebných referencí. Kladu si otázku, nakolik byla ta údajná „připravenost“ jenom marketingová hra, když u zakázky na D35 nezačaly stavební práce ani 36 dní o poklepání základního kamene. Fotoreportáž byla pořízena 14. května 2024 a zachycuje i čísla kilometrů v trase dálničního úseku.

Václav Zelený