Nebezpečné Vendolí


„Nejvíce nebezpečné jsou přejezdy, které jsou vybavené světelnou signalizací, ale nemají závory. Pokud ještě prošel přejezd opravou a má gumový povrch, řidiči před ním ani nezpomalí,“ říká přednosta železniční stanice ve Svitavách Jan Suchomel. Za nejvíce nebezpečný považuje přejezd pod vendolským kopcem. „Uvažovali jsme o závorách, ale jejich instalace je komplikovaná. Bylo by nutné předělat celý zabezpečovací systém,“ dodává Suchomel.


Naposledy došlo v tomto místě k nehodě předminulý týden. Řidič dodávky nerespektoval výstražné znamení a narazil do zastavujícího osobního vlaku. K vážnému zranění nedošlo jen díky nízké rychlosti železniční soupravy.
Bývalá přednostka svitavské stanice Eva Laštovičková si vybavuje případ z loňského roku. Odehrál se na přejezdu chráněném závorami, který je jen pár desítek metrů za železniční stanicí. „Přestože byla výstražná světla v provozu, vjel na přejezd traktor. Než stačil projet, spadly závory a zůstal uvězněn uprostřed. Výpravčímu se tehdy naštěstí podařilo na poslední chvíli zastavit blížící se rychlíkovou soupravu,“ popsala Laštovičková.

Nešlo o nedbalost


Vysvobodit auto ze železničního přejezdu pomáhal v lednu letošního roku Evžen Pakosta ze Svitav. „V tomto případě ale nešlo o nedbalost řidiče. Pokazil se mu vůz přesně uprostřed. Jel jsem hned za ním, tak jsem mu pomohl zatlačit, aby se dostal mimo koleje. Chvíli nato projel nákladní vlak,“ vzpomíná Pakosta.