Jinde to funguje, proč by nemohlo u nás?

ANO V Británii smíte jezdit, i pokud máte 0,8 promile alkoholu v krvi. Na milion obyvatel je tam dvakrát méně smrtelných nehod než v Česku. Převaha zemí EU povoluje půl promile, ve většině jsou silnice bezpečnější než u nás. Největšímu nebezpečí jsou vystaveni řidiči v Rumunsku, kde je také nulová tolerance k alkoholu. Statistika jasně prokazuje, že úplný zákaz pití před jízdou nepřispívá k tomu, aby se na silnicích méně umíralo.

NE Nemá smysl měnit pravidlo, které nikoho neohrožuje. Alkohol rozhodně při řízení nepomáhá, leda v případě morbidního vtipu: „Já se tak bojím, že na silnici někoho zabiju, že si vždycky musím dát panáka, než sednu za volant“. V Česku je málo dálnic, mnoho nebezpečných silnic a zastaralý vozový park. To je pravá příčina vyššího počtu smrtelných nehod. Tolerance k alkoholu by smutná čísla ještě zhoršila.

Petr Dlouhý
Boural opilý a málem zabil sebe i své přátele. Naučil se znovu žit

Alkohol není nejčastější příčinou nehod

ANO Podle policejní statistiky se stalo loni na českých silnicích skoro sto pět tisíc nehod. Pouze u necelých pěti tisíc z nich hrál roli alkohol. To jsou jen 4,4 procenta. Navíc z tohoto počtu připadá největší podíl cyklistům a chodcům. Opilých řidičů je mnohem méně. Tato čísla nemají bagatelizovat nebezpečí řízení v opilosti. Přesvědčivě však vyvracejí mýty o tom, že alkohol je největším zabijákem v dopravě.

NE Loni umřelo při nehodách, ve kterých figurovaly alkoholické nápoje, sedmdesát šest lidí. O dvacet čtyři více než v loňském roce. Vzhledem k 565 mrtvým to zdánlivě není vysoké číslo. Alarmující je ovšem vysoký meziroční přírůstek. Počet tragédií na našich silnicích je stále mnohem vyšší, než je nezbytné. Pití před jízdou je beze vší pochyby rizikem. Nemá smysl toto riziko zvyšovat tolerancí.

Dospělý člověk ví kolik snese

ANO Ve většině evropských států spoléhá zákon na soudnost dospělých lidí. Kdo si dá pivo nebo víno k obědu, bude opatrnější, je si vědom toho, že jeho reakční schopnost může být lehce snížená. Lidé vědí, že pokud zaviní nehodu, bude s nimi zacházeno mnohem přísněji, než kdyby nepili. V řadě zemí neplatí tolerance pro začínající řidiče.

NE Člověk nikdy neví, v jaké je kondici a co s ním sklenka udělá. Podle odborných studií se v případě, že má řidič kolem půl promile alkoholu v krvi, zvyšuje pravděpodobnost nehody dvojnásobně. Výrazně stoupá i riziko mikrospánku při řízení. Řada dospělých navíc neskončí u jedné sklenice.

Jsme stejně dobří jako Němci

ANO Kdyby někdo řekl, že jsme horší než Němci v inteligenci, v kráse či schopnosti řešit problémy, reagovali bychom právem nakvašeně. Jsme mnohem nezodpovědnější? Jsme snad o tolik horšími řidiči? Proč bychom si nemohli dát pivo či víno k jídlu jako civilizovaní lidé?

NE Češi patří statisticky k největším pijákům v Evropě. Spotřeba alkoholu na hlavu trvale roste. Obecná úcta k pravidlům je naopak v zemi nízká. Řidiči by měli sklon upravovat promile směrem vzhůru podle svého, jako si upravují povolenou rychlost. A to je nebezpečné.

Ilustrační fotografie.
Mladík nadýchal 2,48 promile. Při útěku před strážníky přepadl přes oplocení