Ale je mnoho faktorů, které narozdíl od počasí můžeme ovlivnit. Zabráníme tak zbytečným a tragickým nehodám. Zvláště pro řidiče začátečníky, kteří absolvovali výcvik v autoškole v létě, bude zima opravdovým křestem. V první řadě je nutné zkontrolovat technický stav vozidla. Začal bych u pneumatik, brzd, osvětlení a řádného vybavení. Stav akumulátoru, nemrznoucích kapalin a prostředků pro odstranění námrazy. Řidič, který nemá řádný výhled z vozidla, se stává velmi nebezpečným pro ostatní účastníky provozu. Hovořit by se dalo také o vhodné obuvi, ve které musí mít řidič cit nejen pro plynový, ale i pro brzdový pedál. Doporučil bych začínajícím řidičům, aby si na vhodném místě, při nízké rychlosti vyzkoušeli, jak se auto chová při zatáčení a brzdění na zasněžené vozovce. Pak nebudou překvapeni, co auto dokáže a to zejména v obci, kde musí počítat s přechody pro chodce a také delší brzdnou dráhou. A ti zkušenější musí kromě bezpečné jízdy věnovat zvýšenou pozornost úsekům, kde je vozovka osazena modrými patníky. Ty upozorňují na to, že v tomto místě dochází k promrzání vozovky, i když je jinak mokrá. Při vjetí do takto namrzlého úseku se stává vozidlo i pro zkušenějšího motoristu těžko ovladatelné. Každou zimu tak policie šetří desítky naprosto zbytečných havárií a nehod. Znám mnoho zkušených řidičů, kteří v extrémních podmínkách raději nevyjíždí, ale někdy je to nezbytné. V takovém případě by bylo nasnadě si říci: Raději přijet o půl hodiny později než vůbec.

Přeji vám vždy šťastné dojetí do cíle.

RADOMÍR VALENTA ze svitavské dopravní policie