Jak to vidíte vy?

Jste spokojeni s novými jízdními řády, nebo vám naopak zkomplikovaly život? Napište nám, vaše názory rádi zveřejníme! Kontakt na redakci: svitavsky@denik.cz

Místo kontroly jízdenek se rozlévala kořalka, houkalo se na všechny strany, létaly blesky fotoaparátů, lidé na nádražích mávali na rozloučenou. Někteří i se slzami v očích, jiní s břitkým výrazem a jménem hejtmana Pardubického kraje Radko Martínka na rtech. Ze soboty na neděli začal platit nový jízdní řád hromadné dopravy a v Chornicích po 122 letech utichl železniční provoz.

„Nelkejte, že jsem odešla, ten klid a mír mi přejte, jen věčné světlo vzpomínky mi v srdci zachovejte.“ Tyto řádky uvozují smuteční oznámení vylepené v okně moravskotřebovského nádraží. Byť je parte vystaveno v souvislosti se zánikem funkce výpravčího a výhybkáře zdejší stanice, dají se použít také pro čerstvě osiřelý úsek tzv. Moravské západní dráhy mezi Moravskou Třebovou, Velkými Opatovicemi a Dzbelem nedaleko Konice. Tratě, která od roku 1889 spojuje česko-moravské pomezí s Hanou. Tratě, kterou chtěl Tomáš Baťa změnit na páteřní železnici první republiky.

Přestože Baťovy vize zůstaly pouze na papíře, trať jako lokálka přežila do současnosti. Bylo by nefér vůči krajským zastupitelům tvrdit, že vysílané motoráky byly v poslední době maximálně využívány. Proč to došlo až k náhradě vlaků autobusy, je politiky popíraným veřejným tajemstvím.
„Co já se po této trati najezdila, ale poslednímu vlaku jen zamávám. Neměla bych se jak dostat z Chornic zpátky. Leda pěšky,“ řekla se smutným výrazem ve tváři starší paní čekající na odjezd posledního motoráku z Moravské Třebové směrem na Chornice. Bylo 19 hodin a spolu s ní sedělo či postávalo u kolejí dalších zhruba třicet lidí a řada fotografů. Poslední tzv. šukafon se pomalu plnil, přibyli ještě přestupující od České Třebové. V 19.07 hodin vyrazil vstříc závěrečné chornické štaci. Hlasitěji než obvykle, však na poslední cestě se sluší dát o sobě pořádně vědět.

Zatímco se vlakový personál místo o kontrolu jízdenek staral o nepřetržité rozlučkové houkání (během jedné odpolední jízdy dokonce průvodčí rozléval panáky), cestující – sváteční i pravidelní, zvědavci i železniční nadšenci – debatovali. „Proč? Kdo si tím pomůže k penězům? Proč likvidovat něco, co funguje? Proč se sousedé a spojnice mezi nimi musejí dělit nějakými kraji, když je to evidentně na obtíž? Co vlastně hejtman Martínek udělal prospěšného pro tento region? Jak dlouho potrvá, než budou rušeny i autobusy a lidé definitivně přesednou do aut?“ Takové otázky na palubě motoráku padaly, hledaly se na ně odpovědi, i ve srovnáních se zkušenostmi s veřejnou dopravou v zahraničí, jimiž někteří přispěli. Za své vzala mapa zón integrovaného dopravního systému Pardubického kraje.

V Chornicích uvítaly houkající poslední vlak od Třebové asi dvě desítky lidí a jen několik málo minut zbývalo do naplnění definitivně poslední položky jízdního řádu 2010/2011. Tady čekalo na přestupující ve směru na Prostějov drobné překvapení v podobě soupravy Regionova, která na trati 271 nejezdí zcela běžně.

Bohužel od Prostějova už do Chornic znovu nepřijede, v sobotu večer projela ve dne malebným a v noci temným závojem přikrytým Nectavským údolím naposledy a za stanicí Dzbel, kde se lidé loučili s osiřelým úsekem máváním z lávky nad kolejemi, utichly i bouřlivější emocionální projevy a debaty.
Rozčarování však zůstalo, a to nejen u večerních cestujících, ale i u těch, kteří se s motorákem přišli rozloučit či svézt naposledy během dne. Málo jich nebylo.

MARTIN VIŠŇA

Protesty nepomohly! Lokálka dojezdila

Poličsko – Protest proti optimalizaci železniční dopravy podepsalo více než tisíc lidí, provoz přesto po 115 letech končí. O víkendu se zastavila pravidelná železniční doprava na trati mezi Žďárcem u Skutče a Pustou Kamenicí.

Změna jízdních řádů a nový dopravní systém přináší novinky v podobě nových autobusových spojů, ovšem změny v dopravě mají i svou odvrácenou tvář. Tou druhou stranou mince je ukončení přímého železničního spojení Poličska a Chrudimska.

Petici proti optimalizaci železniční dopravy podepsalo k sobotnímu dni 1083 nespokojených lidí, kterým se nelíbí rušení vlakových spojů a odklon samospráv k autobusové dopravě. Organizátoři petice mimo jiné kritizují postup politiků, kteří vlaky nejezdí a nevadí jím tak odklon lidí od veřejné dopravy. „Ukázkovým příkladem je aktuální dění v Pardubickém kraji. Místo vlaků kraje objednávají pro zajištění nezbytné dopravní obslužnosti tzv. levnější autobusy, u kterých ale chybí jakákoliv garance návazností při cestách na delší vzdálenosti i jistota dostatečné kapacity, např. pro větší skupiny cestujících nebo pro přepravu zavazadel. To pak v konečném důsledku vede k celkovému odklonu veřejnosti od hromadné dopravy jako takové, ať už jakékoliv, ” sděluje jeden z odstavců petice.

Obavu z návaznosti jednotlivých spojů v zimě mají i lidé na diskuzním serveru K-Report. „Jako přestupní bod z vlaku na autobus a obráceně je zastávka Pustá Kamenice zcela nevhodná. Nevede sem pořádná komunikace, není zde místo na otočku autobusů, a tak cestující bude muset k nejbližší silnici dojít asi tři sta metrů. V zimě to bude téměř nemožné,” obává se Pavel Stejskal. Pustá Kamenice leží v nadmořské výšce 620 metrů nad mořem a zkušenosti železničářů z minulých zim mu dávají za pravdu.

Komplikace vidí lidé i v nových a levnějších autobusových spojích, které nebudou ve většině případů přímé.

Například ze Skutče do Poličky pojedou v pracovní den pouze čtyři přímé spoje. Přestup v těžce dostupné Pusté Kamenici bude tak zejména v zimních měsících tvrdým oříškem. „Tímto tahem zkomplikovali spoustě lidí cestování do práce a do školy. Například ráno z Poličky do Žďárce to bude velice zajímavé, do Borové vlakem, autobusem do Krouny, z Krouny dalším do Žďárce k prodejně a pak pěšky na nádraží,” přidává do diskuze svůj názor diskutující pod názvem J81P.

V sobotu si cestující a turisté připomněli ukončení pravidelného provozu na trati 261 symbolickým parte, které oznamuje smutnou zprávu veršem: „Proč tvé linky ocelové, těžké břímě nesouc, proč tak náhle ztichly, proč tak náhle přes noc.” Realizovaná investice za necelých tři sta milionů nebude však zcela promarněna. Víkendové spoje budou zachovány dvěma spoji výletních vlaků do Borové u Poličky.

RADEK LATISLAV