PRVNÍ ÚDAJE
Měřené úseky jsou tři. Na výjezdu z města ve směru na Svitavy, na Poličku a na ulici T. G. Masaryka. „Nejvíce přestupků je na silnici I/35, kde je největší provoz. Na tento úsek připadá zhruba sedmdesát procent přestupků," sdělil tiskový mluvčí Litomyšle Michele Vojáček.

Zatím nelze říci, kolik celkem takových přestupků bylo, úředníci jsou doslova zavaleni. Ostré měření započalo 10. dubna. K 24. květnu byla zpracována data za prvních patnáct dnů provozu zařízení.

„Vyřídili jsme 2800 přestupků a 1755 jich na nás stále čeká," informoval o prvních výsledcích provozu vedoucí dopravního odboru Kamil Hebelka. Na podrobnější statistiky si budou muset zájemci počkat. Do budoucna je však budou mít k dispozici.

Každá měřící brána umí mapovat počet vozidel a dělat tak statistiky průjezdu aut i s členěním na osobní a nákladní vozidla. „Naším záměrem je dát tyto informace na web města, aby si každý mohl filtrovat údaje dle svých požadavků," dodal Kamil Hebelka.

NEZMĚŘÍ KAŽDÉHO
Úsekové měření pouze zdokumentuje registrační značku vozidla na vjezdu i výjezdu. Nelze tak postihnout rychle jedoucí motorky, ty nemají vpředu registrační značku. Česká republika není napojena na registry vozidel jiných zemí, a tak tomuto systému unikají auta se zahraniční značkou.

„Úsekové měření není samo o sobě řešením pro všechna nedodržení silničních předpisů a ani jsme to nikdy netvrdili. Je jen nástrojem pro to, aby se většina přestupků dala zaregistrovat automaticky. Městská a státní policie při svých kontrolách motorkáře i cizince samozřejmě měří," řekl tiskový mluvčí.

Podle prvních odhadů už je jasné, že náklady na pronájem jsou zaplaceny na dlouhou dobu dopředu, stejně jako platy úředníků. Do rozpočtu proudí odhadem milion korun měsíčně. Poslouží na zvýšení bezpečnosti na silnicích ve městě?

„Peníze z pokut jsou příjmem rozpočtu a těžko se dá dohledat, na co všechno se použijí. Opravdu nám chybí chodník na Lánech, stejně tak nás trápí stav ulice Partyzánská. Takto bych mohl pokračovat dál a dál. Nicméně pracujeme na tom, aby se v dohledné budoucnosti v těchto lokalitách zvýšila bezpečnost," řekl starosta Litomyšle Radomil Kašpar.

Ten také potvrdil, že se v nejbližší době nebude rozšiřovat počet míst s radary. „Někteří obyvatelé by si sice přáli úsekové měření rozšířit i do jiných části města, ale na neukázněné řidiče musíme najít také jiné páky. Nechceme mít všude kamery," dodal litomyšlský starosta. Je však místo, kde vedení města o kamerový systém usiluje.

JEZDÍ NA ČERVENOU
Rada města v květnu odsouhlasila záměr vypracovat projektovou dokumentaci nutnou pro to, aby kamerový systém monitoroval světelnou křižovatku a automaticky upozorňoval na auta, která jezdí na červenou. V případě schválení projektu by se v blízkosti křižovatky objevily sady kamer, díky kterým by bylo možné ze záznamu určit registrační značky. Pořízená videa by mohla být použita při řešení dopravních nehod. Díky záznamům by také byla k dispozici podrobná statistika chování řidičů a klasifikace vozidel.

„Ještě před dubnovým spuštěním úsekového měření jsme avizovali tento záměr, protože je to problém, o kterém víme již delší dobu. Vzhledem k tomu, že se měření na ulicích T. G. Masaryka, J. E. Purkyně a Moravské z technického hlediska nesetkalo s problémy, vše funguje a doprava se výrazně zklidnila, jsme se rozhodli v této záležitosti pokročit a chceme nechat vypracovat potřebné dokumenty," sdělil Kašpar. Projektová dokumentace by měla být hotová do konce srpna letošního roku.