Mezinárodní aktivita podpoří demokratickou proměnu veřejné správy na Ukrajině. Projekt dotuje holandská vláda.

Občanské informační centrum zjednodušuje vztahy veřejnosti s úředníky. Dobré zkušenosti s touto institucí mají roky v Moravské Třebové. Byli mezi prvními v republice, kteří službu zavedli. Proto si Holanďané a Ukrajinci vybrali právě toto město. „Moravská Třebová má výborné zkušenosti a je dobrým příkladem pro jiné země,“ vysvětluje Jan Hecker, specialista na strategické řízení z holandského města Vlaardingen.

Místostarostka ukrajinského města Romny Angelika Okipna věří, že nová služba usnadní kontakt lidí s úřadem. „Sestavili jsme už katalog služeb a rozeslali ho do všech domácností. Centrum umístíme do budovy městské rady, protože lidé jsou zvyklí se obracet přímo na starostu. Hodláme udělat zásadní zvrat od zažité byrokracie,“ říká Angelika Okipna. Přiznává, že mají na Ukrajině komplikovanou legislativu, proto už probíhají reformní procesy. S byrokracií také souvisí přístup úředníků k lidem. I na tom musejí v zemi na východě zapracovat. V Moravské Třebové si všimli usměvavých žen. „Ano, mají rezervy v chování ke klientům. Jejich přísný přístup je ovšem daný mentalitou. Rozhodně to chtějí změnit,“ dodává Miroslav Netolický, manažer ekonomického rozvoje Moravské Třebové.

Občanské informační centrum Romny otevřou za účasti Moravskotřebovských letos na podzim. Počítají zatím s pěti službami. Především půjde o žádosti pro starostu, protože těch se ročně sejde asi třináct set. V centru lidé vyřídí i korespondenci. Najdou v něm právní poradnu nebo konzultaci k úředním dokumentům. Jako pozůstatek byrokracie tady občané získají také potvrzení o složení rodiny, bez něhož jim úřad nevystaví žádný dokument.

Moravská Třebová spolupracuje s ukrajinskými kolegy už dva roky. Projekt dotuje holandská vláda, která velmi podporuje zahraniční pomoc. „Je mnohem efektivnější ale předávat zkušenosti než peníze. Ty se totiž často při převodu ztratí,“ uzavírá Miroslav Netolický.

Třebovské informační centrum se prezentuje nejnižší průměrnou čekací dobou u správních agend. V jiných městech dosahuje deseti minut, ale ve Třebové je nižší než dvě minuty. I v Moravské Třebové využili před lety zkušenosti z Holandska.