Jedete předpisovou devadesátkou na doposud rovné pětatřicítce mezi Litomyšlí, kterou důvěrně znáte, a v tom se těsně před vámi objeví deset centimetrů hluboká nová díra, jíž se nestačíte vyhnout.

Šance na náhradu škody za proraženou pneumatiku od Ředitelství silnic a dálnic, které čerstvě rizikový úsek nestačilo označit, je ale přesto nejistá.

„Před týdnem se mi to stalo na silnici I/35 u Řídkého před Hrušovou. Bylo půl sedmé večer, takže tma, do toho pršelo, takže díra plná vody nebyla vidět. Prorazil jsem levou gumu. Podle řidiče odtahovky jsem byl na tom místě ten den už asi desátý,“ stěžuje si řidič Miroslav Vacek.

Několik šoférů vletělo tento týden i do čerstvých děr o kus dál na křižovatce u Cerekvice. Značky omezující rychlost na čtyřicet a varování před hrboly se tu objevily až druhý den. Včera už některé z nich byly i provizorně zalepeny.

Na kličkovanou si hrají řidiči i na brněnské státovce mezi Hradcem a Březovou nad Svitavou nebo a obchvatu Svitav u Koclířova.

Silničáři úseky vždy označí přenosným dopravním značením se sníženou rychlostí upozorňujícím na hrboly, aby měli alibi.

Ilustrační foto.
Lyžařů přibývá, roste zájem o skipasy

Šance na náhradu škody je ale i do chvíle, než silničáři osadí nebezpečný úsek značkami, velmi sporná. Závisí to případ od případu a poškozeným řidičům se vyplatí pečlivě zadokumentované svědectví a pochopitelně fotografie z místa nehody.

„V takovém případě a pokud řidič nemá havarijní pojištění, se náhrada škody uplatňuje u správce komunikace. Těmi je u silnic prvních tříd ŘSD, u 'dvojek' a 'trojek' pak krajská správa a údržba silnic,“ uvedl mluvčí pojišťovny Kooperativa Milan Káňa.

To potvrdil i Jiří Hostaša z pardubického ŘSD, dotčení řidiči se podle něj mohou obracet na jejich právní oddělení.

V praxi tak však činí málo motoristů. „Nebudu se s nimi dohadovat, nestojí mi to rozčilování za to,“ reagoval Miloš Řehák, který si prorazil pneumatiku o čerstvý výmol u Cerekvice.

Řidiči si stěžují, že silničáři rizikové úseky kvůli svému alibi jen označí snížením rychlosti a tím pro ně snaha končí. Ti to ale odmítají.

„Díry látáme studenou směsí, víc v tomto období dělat nemůžeme. Jednáme ale nyní o zapůjčení pojízdné obalovačky, tu bychom chtěli použít hlavně na výspravu úseku na I/43 mezi Březovou a Hradcem nad Svitavou, tam je teď situace skutečně katastrofální,“ uvedl Hostaša.