Dnes významná technická památka vznikla na konci první světové války a sloužila pro dopravu uhlí a lupku. Úzkokolejka o rozchodu 600 milimetrů měří 11 kilometrů. Výjimečná je tím, že se v jejím provozu dochovaly parní lokomotivy vedle modernějších motorových.

Na Hřebeč? Za rok

Výletníci dosud jezdili z Mladějova do Nové Vsi k dolu Karel, což je 6,5 kilometru. Další zastávkou bude na přelomu června a července stanice Josefka k dolu Josef. Trať se nyní prodlouží na devět kilometrů.

„Reálný odhad, kdy se začne jezdit až na Hřebeč, je rok až rok a půl. Dobrovolníků je naštěstí dost, kteří jsou ochotní přiložit ruku k dílu. Těžší je shánění peněz, ale i v tom jsme celkem úspěšní," řekl Valášek.

Na sklonku června dobrovolníci opět začnou pracovat na uzavřené trati. Od jedné nadace sdružení získalo čtyři sta tisíc korun, což zaplatí náklady na generální opravu asi tři čtvrtě kilometru trati.

„Drobné opravy čítají výměnu pražců, podbití některých úseků, srovnání geometrických poloh. Náročnější je výměna kolejového svršku," řekl Valášek.
Průmyslová dráha skončila provoz v roce 1991, jako výletní trať funguje od roku 1998. Část na Hřebeč se po pěti letech musela kvůli nevyhovujícímu stavu uzavřít. Sdružení s pomocí dobrovolníků pracuje na obnově trati od roku 2011.

Vlaky v sezoně od května do září svezou asi 5000 lidí. Zástavkou je pro ně i mladějovské muzeum, které mimo jiné nabízí exkurzi po bývalém šamotovém závodě.