Právě na tyto aspekty se v pondělí zaměřili policisté ve spolupráci s Besipem v rámci dopravně-bezpečnostní akce Vidět a být viděn, která proběhla včera a bude pokračovat v pátek. „Nabízíme řidičům také seřízení světel zdarma. Obě akce probíhají u Tří mostů," říká policejní mluvčí Hana Kaizarová. V autoservisu řidičům zkontrolují to, zda osvětlení funguje na obou stranách vozů stejně, technici se ptají také na to, zda si lidé seřídili světla vpředu i vzadu a kdy naposledy a poučí vás o tom, jak je správně nastavit.

„Řidiči byli poměrně ukáznění. Doporučoval bych hlavně řádně očišťovat osvětlení. Plastová světla jsou náročnější na údržbu," doporučuje před zimou pracovník STK ve Svitavách Robert Řehoř a radí, jak mít seřízená světla: „Univerzální tolerance na potkávací světla je patnáct centimetrů na deset metrů, pak podle toho, co udává výrobce. Na dálková je větší – sedm a půl stupně proti hodinovým ručičkám." Seřízení se také liší podle momentálního zatížení vozidla. Správné seřízení předního osvětlení prý řidiči příliš neřeší. Podle policistů je třeba na to také dbát. Nesprávně seřízené světlo či poskožené a méně svítící se totiž posuzuje jako nefunkční.

Technik řidičům změřil i bod varu brzdové kapaliny, která hraje hlavní roli hlavně v zimě při případných smycích a jejich vybržďování. „Problém u řidičů je bod varu kapaliny. To je ten hlavní faktor, zda vozidlo zabrzdí nebo ne. Pokud tam mají vysoký obsah vody v kapalině, vede to k totálnímu selhání brzd," upozorňuje technik společnosti Autocontrol Pardubice Pavel Klein. Včera otestoval vůz i Milanu Petrášovi ze Svitav. „Je to dobrá věc, teď jen, aby to bylo v pořádku. Auto půjde ještě na kontrolu. Zatím mám jen komplet zimní výbavu," uvedl řidič Milan Petráš ze Svitav. Technik Pavel Klein ho však příliš nepotěšil. „Teplota vaší „brzdovky" je 164 stupňů, takže velmi špatný výsledek. To znamená, že kdybyste sjel Mohelničák, tak se obsah vody odpaří, voda se změní v páru, stane se z toho bublina, prošlápnete pedál a svezete se dolů šupem. Doporučuji ihned na výměnu kapaliny," vyřkl ortel Klein.

„Tý jo," zalekl se Milan Petráš. „Pozítří si to nechám vyměnit.´" Optimální teplota brzdové kapaliny je dvě stě stupňů. „Na vzorku řidičů jsme viděli, že stav kapaliny ve vozech nemají dobrý, zda-li není katastrofální, což je alarmující a je to skrytá bomba," míní Pavel Klein.