Co všechno lze stihnout za dvě minuty. Uvaříte si kávu, napíšete email nebo přesednete z vlaku do vlaku, když pospícháte. V Občanském informačním centru v Moravské Třebové si za stejnou dobu vyřídíte občanský průkaz nebo cestovní pas. Včera po deváté hodině ráno tu uvítali už stotisícího klienta. Centrum se otevřelo veřejnosti prvního července roku 2003.

Jubilejní klientka

Učitelka Hana Zmeškalová se stala jubilejním 100 000. návštěvníkem Občanského informačního centra v Moravské Třebové. Od vedení města převzala překvapená žena dárkový koš a propagační materiály Moravské Třebové. „Vracela jsem synův neplatný cestovní pas. Je to opravdu rychlé, nikdy tu nečekám,“ řekla Hana Zmeškalová. S centrem jsou spokojeni i podnikatelé, kteří jinak nemívají úředníky v lásce. „Za šest a půl roku úřednice odbavily sto tisíc klientů. To svědčí o tom, že je to opravdu dobrá služba. Všechno vyřídí lidé na jednom místě,“ uvedl starosta Josef Ošťádal. Moravská Třebová byla první v Pardubickém kraji, kde takové služby nabídli. Rychle, komfortně, na jednom místě a bez front a nervů. To jsou podle Miroslava Netolického, manažera ekonomického rozvoje města, hlavní výhody centra. Čekací doba se pohybuje okolo dvou minut. „V současné době již nabízíme více než dvacet služeb. Za šest let jsme vydali přes třicet tisíc občanských průkazů. V podstatě vydané dokumenty se pohybují v desítkách tisíc,“ uvedl Miroslav Netolický.

Školí po Evropě

Moravská Třebová získala díky Občanskému informačnímu centru prestiž v celé České republice. Na moderní systém se přijíždějí dívat starostové z mnoha měst. „Nejde jen o počet přepážek, ale o celý propracovaný systém oběhu dokumentů. Každá úřednice umí vše, lidé nemusí hledat příslušné okénko třeba pro pasy nebo občanky. Máme spočítané, kolik je potřeba lidí, času a jaké vybavení,“ vysvětlil Miroslav Netolický.

Občanské informační centrum vybudovali Moravskotřebovští ve spolupráci s holandským partnerským městem Vlaardingen. „Nedali nám ryby, ale naučili nás je chytat. To je důležité,“ přirovnal trefně Netolický. V současné době je třebovské centrum na takové úrovni, že manažer Miroslav Netolický se podílí na školení odborníků i v jiných zemích. „Nejdále jsme ve městě Romny na Ukrajině. Klientské centrum radnice tady budeme otevírat na začátku prosince. Zkušenosti předáváme rovněž v Bosně, Srbsku, Arménii, Gruzii nebo v ruském Kaliningradu,“ dodal Netolický.

Občanské informační centrum získalo v roce 2005 Cenu ministerstva vnitra za inovaci ve veřejné správě, což ještě zesílilo zájem ostatních měst v zemi o zavedení obdobných center.