Češi zřejmě i letos omezí cesty do zahraničí. Statistiky asociace cestovních kanceláří uvádí, že výsledná čísla nevypadají dramaticky. Objevily se ovšem cestovní kanceláře, které využívají obavy lidí z finanční krize. Garantují vrácení až třiceti procent ze zaplacené ceny zájezdu, pokud po zakoupení dovolené dostanou výpověď v zaměstnání. Situaci využijí rovněž někteří obchodníci. Slovo krize často uvádí na reklamních letácích. Snaží se tak přilákat zákazníky. „Naše kancelář nic podobného nedělá. Klienta získáváme kvalitní nabídkou, různými zvýhodněními pro seniory a samozřejmě příjemným jednáním,“ uvedla Darina Ježová z cestovní kanceláře ve Svitavách.

Ceny a časy

Čeho se tedy mají lidé vyvarovat, aby letošní dovolená dopadla podle jejich představ? Nabízenou cenu by měli lidé porovnat s jinými cestovními kancelářemi. Velký rozdíl cen je podle odborníků podezřelý. Často se měnící časy odletů bývají předzvěstí špatné platební morálky. „Naše kancelář žádné problémy nepociťuje. Zaměřujeme se více na poznávací zájezdy než na pobytové,“ konstatovala Hana Šimková, vedoucí svitavské cestovní kanceláře. Opakované zmínky o cestovní kanceláři v médiích také nevěstí nic dobrého.

Pojištění cestovní kanceláře by mělo být standardem. Odborníci doporučují v případě krachu kanceláře zájezd hned nerušit. „Zrušení cestovky jsem sice nezažila, problémy se ale objevily. Jednou byl špatný počet lůžek, jindy velké zpoždění odjezdu. Ochota delegátů není taky vždycky ideální,“ přibližuje špatné zkušenosti Marcela Zukalová z Moravské Třebové.

Mezi oblíbené cestovní cíle patří v současné době stále Řecko, Chorvatsko a Itálie. Turisté a cykloturisté rovněž navštěvují Německo nebo Francii.

Denisa Kupsová