VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kraj šetří. Přežije úspory lokálka do Litomyšle?

Litomyšl – Některým lokálním tratím v Pardubickém kraji by mohla už brzy „zvonit hrana“.

31.1.2011 6
SDÍLEJ:

Vlakové nádraží s parní lokomotivou během mikulášské nadílky.Foto: Deník/ Iveta Nádvorníková

Společnost Oredo totiž na základě zadání kraje pracuje na plánu optimalizace jeho osobní železniční a autobusové dopravy. Do konce ledna by mělo být určeno, kde se vyplatí železniční dopravu udržet, a naopak, kde by bylo vhodnější a levnější ji nahradit autobusovými spoji. Oficiální výstupy zatím známy nejsou. O to více přibývá spekulací. Zvláště tam, kde se prý má osobní železniční doprava omezovat.

Dělejte něco!

Jednou z tratí, které by se mohlo omezení dotknout, je ta z Litomyšle do Chocně. „Lokálkou jezdíme hlavně s dětmi v létě. K regionu prostě patří a byla by velká škoda, aby zanikla a koleje zarostly trávou,“ řekla Marie Novotná. Vlakem mezi Litomyšlí, Chocní a Vysokým Mýtem jezdí také množství lidí do zaměstnání a studentů do škol. A jde o víc. „Pokud dojde ke zrušení tratě z Litomyšle do Mýta, budeme nejen jediným městem Unesco, ale i České inspirace bez železniční dopravy. Pro zachování tratě musí něco udělat město,“ míní Zdeněk Vandas z Litomyšle. Jedním z důvodů, proč lidé málo jezdí vlakem, je podle jeho slov špatná dostupnost nádraží v Litomyšli. „Za celých 128 let provozu na trati nedošlo k žádné tragédii, zatímco na pětatřicítce jsou dost časté,“ dodal Vandas.

Litomyšlští radní již před dvěma lety žádali České dráhy o rekonstrukci trati, ale neuspěli. „Udržitelnost železnice pro dopravu je plně v kompetenci krajského úřadu, který chce šetřit ve všech směrech. Náklady kraje na dotaci činí na kilometr autobusové dopravy dvacet pět korun. Ale kilometr vlakové dopravy je přijde na sedmdesát pět korun. Naším zájmem bude samozřejmě trať udržet a uděláme pro to maximum,“ sdělil litomyšlský starosta Michal Kortyš.

Proti možnému rušení osobní vlakové dopravy mezi Chocní, Vysokým Mýtem a Litomyšlí se staví rovněž mýtský starosta Miloslav Soušek. „S takovým záměrem nemůžeme souhlasit. Chápu, že je nutné optimalizovat, ovšem právě železniční spojnice Chocně s Vysokým Mýtem a Litomyšlí je důležitá pro osobní i nákladní dopravu. Omezení jsou asi nutná, radikální škrty by ale podle mne být neměly. Choceň je stále významným železničním uzlem a pohyb cestujících drahou za prací nebo do škol mezi Chocní, Mýtem a Litomyšlí stále je. Omezovat dopravu mezi těmito městy mi připadá přitažené za vlasy. Stát by se neměl k malým městům chovat macešsky,“ prohlásil starosta Soušek. Podle jeho slov může omezování dopravy negativně působit také na úsilí města Choceň a Vysoké Mýto ještě více se přiblížit a vytvořit smysluplně fungující souměstí s velkou spádovostí.

První výsledky analýzy o vytíženosti tratí v kraji, kterou zpracovává společnost Oredo, by měly být známé na konci února. „Výsledkem tohoto projektu by mělo být navýšení veřejné dopravy zhruba o deset procent při zachování stávajícího objemu finančních prostředků. Veškeré změny předem projednáme se starosty obcí a měst, kteří se k nim vyjádří a odsouhlasí,“ vysvětlila Magdalena Navrátilová, tisková mluvčí Pardubického kraje. O budoucnosti regionální železnice tedy ještě není rozhodnuto. Železniční doprava ale je a bude podle hejtmana Radko Martínka páteří integrovaného dopravního systému Pardubického kraje. „Jediným kritériem bude rychlost a kvalita veřejné dopravy,“ dodal hejtman.

Lepší vlaky

České dráhy na trati z Litomyšle do Chocně modernizovaly vozidlový park a nasadily soupravy Regionova, a to především na nejfrekventovanějším úseku mezi Chocní a Vysokým Mýtem. „Soupravy nabízejí pohodlnější interiér oproti starším vlakům, vozy mají nízkopodlažní nástup, bezbariérové řešení toalet a jiné výhody. Zavedli jsme také přepravu imobilních cestujících, vozíčkářů, opět s důrazem na úsek mezi Chocní a Vysokým Mýtem,“ informoval Petr Šťáhlavský, mluvčí Českých drah. Poslední slovo při změnách na malých regionálních tratích bude mít Pardubický kraj a také starostové obcí. Jasněji bude za několik týdnů.

IVETA NÁDVORNÍKOVÁ,KAREL POKORNÝ

31.1.2011 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:
LEOŠ ZICH. Narodil se 16. června Lucii Amortové a Janu Zichovi z Moravské Třebové. Měřil 50 centimetrů a vážil 3,65 kilogramu. Má brášku Honzíka.
12

OBRAZEM: Právě jsme se narodili

Ilustrační foto

Veteránský fotbal: Svitaváci jsou osmí v republice

Řízení pod vlivem drog stálo slečnu „papíry“

Moravská Třebová – „To působí tak dlouho?" I takto se mohla ptát čtyřiadvacetiletá slečna, kterou krátce po půlnoci zastavili policisté, když projížděla městem.

Morové sloupy projdou rukama restaurátorů

Svitavsko – Hned tři památky, které připomínají morovou epidemii před třemi sty lety, čekají restaurátorské zásahy.

AUTOMIX.CZ

Policie v nesnázích: kuriózní nehody strážců zákona

/FOTOGALERIE/ Na vozech mají heslo Pomáhat a chránit, nicméně i oni potřebují občas pomoc. Vidět policejní auto - ať státní či obecní policie - v nesnázích je sice trochu nezvyklé, ale občas k tomu dojde.

Květinové rozloučení se sochařem Zoubkem

Litomyšl - Pohřeb Olbrama Zoubka se uskutečnil dnes v Praze. Ve stejnou dobu si památku zesnulého sochaře připomenuli i lidé v Litomyšli. V Klášterních zahradách za zvuku zvonů a květinou vhozenou do fontány, která je obklopena mistrovými díly.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies