Základní umělecká škola Bedřicha Smetany se dlouhodobě potýkala s nedostatkem prostor pro výuku zejména hudebních oborů. A vzhledem k počtu žáků, kteří uměleckou školu navštěvují, bylo nezbytné situaci začít řešit.

„Rohová budova, ve které škola sídlí, nabízí opravdu krásné půdní prostory díky ostrému úhlu ve střeše. Doposud jsme půdu využívali jen jako archiv a skladiště. Využijeme i dvoreček, který vzniká v „elkovém" prostoru," naznačila Markéta Hegrová, ředitelka školy, jaký potenciál budova pro rozšíření nabízí.

Evropské dotace

Město proto jako vlastník budovy zažádalo v lednu 2012 o dotaci z Regionálního operačního programu NUTS II Severovýchod. „Podařilo se nám získat dotaci ve výši šedesáti procent, zbylými čtyřiceti procenty se na celkové investici podílí město," uvedl Jaromír Drábek z odboru místního a silničního hospodářství. Město se o úspěšnosti svého projektu dozvědělo v červnu loňského roku. Samotné stavební práce pak začaly v květnu letošního roku. „Přestavbou půdních prostor vznikne nový sálek a tři učebny. Zároveň se zastřeší dvoreček, kde vznikne ochoz. Myslíme si, že bychom tu mohli udělat školní výtvarnou galerii," vysvětlila ředitelka litomyšlské základní umělecké školy.

Dočasná omezení

Skloubit stavbu a výuku dohromady není jednoduché. „Přišli jsme o jednu učebnu, což je za současného stavu, kdy se nám učeben nedostává, velký problém. Pak samozřejmě i stavební provoz samotný přináší omezení," popsala Markéta Hegrová. Podle slov ředitelky zatím všechno probíhá podle plánu a stavba by měla být hotová ke konci letošního roku. Nejhlučnější a nejprašnější práce proběhly během jara a léta, zejména demolice komínů, zvedání stropu a rekonstrukce střechy. „Trochu nepříjemností způsobil nečekaně starý krov, který musel být kvůli hnilobě upraven. Stavbu také neustále komplikuje nedostatek prostoru pro mechanizaci, což s sebou nese zvýšené nároky na ruční práce stavebních dělníků," přiblížil situaci stavbyvedoucí Karel Janda.

V současné době se v půdních prostorách montují sádrokartony a zatepluje se, zároveň dělníci zastřešují dvoreček. „Během podzimu nás čeká z náročnějších prací montáž nového schodiště z přízemí do půdního patra a následně demolice starého schodiště z prvního patra na půdu," doplnil Karel Janda.

Inovace především

Podmínkou poskytnutí dotace bylo zajistit inovaci výuky. Díky tomu vznikne nahrávací studio, kde se žáci budou učit nahrávat a zpracovávat zvuk. „Nahrávací studio chceme do výuky zavádět postupně. Zatím bude sloužit dětem, které navštěvují výuku elektronických klávesových nástrojů. Postupně ho budou moci využívat všechny hudební obory. Jestli otevřeme úplně samostatný obor technika a záznam zvuku, to uvidíme, je to hezká vize," řekla Markéta Hegrová.

Hudební nauku přestěhují z vedlejší budovy do stávajícího sálu v přízemí hlavní budovy. Nová učebna bude vybavena interaktivní tabulí a počítači s výukovými programy s hudebním zaměřením. „Jelikož se nám tímto uvolní učebna v hudební nauce, vznikne krásný prostor pro zkoušky orchestru a sboru. Musím říct, že sbory, ačkoliv tu fungují docela krátce, tak jsou úspěšné. Počítáme s tím, že bychom jim dali mnohem větší prostor. Také chceme začít pracovat na mezioborových projektech. Chtěli bychom tak propojit činnost všech našich studijních oborů například v jevištních dílech," prozradila ředitelka.

Základní umělecká škola nabízí výuku celkem ve čtyřech oborech, výtvarném, dramatickém, tanečním a hudebním. Právě poslední jmenovaný obor navštěvuje nejvíc dětí, a to čtyři sta jedna z celkových pěti set třiceti žáků. „Je vidět, že hudební obor tady nemá konkurenci, a je opravdu naší doménou. Má dobrou úroveň, o tom svědčí především výsledky dětí v soutěžích a při přijímacích řízeních na konzervatoře a vysoké školy s hudebním zaměřením. Takže v tomto ohledu si myslím, že Smetanovi neděláme ostudu," dodala ředitelka Markéta Hegrová.