„Když lokálku v prosinci roku 2011 zavřeli, sepisoval jsem protesty a petice, které putovaly na Pardubický kraj, vyjednával jsem s městem Moravská Třebová, ale nikdo neměl v té době zájem cokoliv změnit.

Nejsmutnější na celé záležitosti bylo, že smrtelnou ránu osobním vlakům tehdy zasadil hejtman Radko Martínek, bývalý starosta Moravské Třebové," říká Pavel Prchal, jeden z hlavních bojovníků za záchranu moravskotřebovské lokálky.

Podobný přístup k železnici jako kraj, mělo údajně v té době i město Moravská Třebová. „Jeho vedení sice říkalo, že jim je zrušení části trati líto, ale neudělalo vůbec nic, aby tento stav změnilo," dodává Prchal.

Zima autobusům nepřála

Jeho slovům ale oponuje starosta Moravské Třebové Miloš Izák. „Uzavření části zdejší železnice se nám nelíbilo, ale nemohli jsme nic dělat, náš hlas neměl žádnou šanci něco změnit. Koleje nám nepatří a ani nejsme objednavatelem dopravy, to je v kompetenci kraje," říká Izák, který je dnes rád, že vlaky mezi Moravskou Třebovou a Dzbelem opět jezdí.

„Z hlediska turistického ruchu, je to pro nás velký přínos. Navíc se ukázalo, že spoléhat se jen na autobusy není ideálním řešením. Hlavně v zimě, pokud napadl sníh nebo trochu víc přimrzlo, bylo pro ně obtížné se do některých míst dostat," podotýká starosta.

Obyvatelé Moravskotřebovska obnovení železnice do Chornice a Dzbele většinou uvítali. „Mám za Chornicemi chatu, proto jsem rád, že se na trať vlaky vrátily. Sice už asi nikdy nezažiju období, kdy sem přijíždělo i několik plně obsazených vagónů, ale i současná podoba je lepší, než úplné zrušení osobní dopravy," říká Karel Navrátil, jeden 
z pravidelných cestujících zdejší lokálky.

Podobně se vyjádřila také studentka Jana Malátná: „Jsem ráda, že vlak opět jezdí, je to pro mě nejlevnější a v podstatě i nejrychlejší spojení s Olomoucí. Sice musím dvakrát přestupovat, ale zase se kochám krásnou krajinou," usmívá se Malátná.
O dalším osudu trati nejspíš rozhodne letošní rok, kdy kraj sleduje počty cestujících.

Pokud bude zájem lidí o lokálku růst, mohou se od příštího jízdního řádu dočkat přidání dalších spojů. V opačném případě zůstanou vlaky zachovány v současném rozsahu.

O opětovném uzavření trati pro osobní dopravu Pardubický kraj neuvažuje. Naopak bez pravidelné dopravy i nadále zůstane trať přes Jevíčko do Boskovic, kde zatím stále nedošlo k dohodě s Jihomoravským krajem.

Trocha statistiky nikoho nezabije:

Provoz na trati 017 mezi Moravskou Třebovou a Chornicemi (Dzbelem) byl zastaven ke konci roku 2011. Na vině byla nepovedená optimalizace veřejné dopravy v Pardubickém kraji, kdy na řadě lokálních tratí byly vlaky zrušeny a místo nich nasazeny autobusové linky.

Ke změně postoje Pardubického kraje došlo po roce 2012, kdy se do křesla radního pro dopravu dostal bývalý odborář Jaromír Dušek.Vlaky se měly na trať vrátit původně už v roce 2013, tento termín se ale nestihl. Od září 2014 začaly jezdit dva páry vlaků denně mezi Moravskou Třebovou a Chornicemi.

K celému zprovoznění trati až do Dzbele došlo od zavedení nového jízdního řádu v prosinci 2014. V současném období jezdí čtyři spoje v každém směru. Zcela přerušen zůstal provoz na odbočné trati z Chornice do Jevíčka a Boskovic.

René Flašar